Full version: Ihålig humla?
Airamya
Jag hittade nyss en död humla i min trädgård, under min blodbok. Det underliga är att den är helt ihålig. Huvudet är borta och det är ett stort hål rakt igenom humlan.
Vad har hänt?
Där jag bodde tidigare var jag med om samma fenomen men då i massantal, varje vår. Det stod 2 superpampiga lindar där och under dem låg det alltid (medans lindarna blommade) miljontals döda och döende humlor, vissa av dem var ihåliga precis som den här men inte alla.
50 meter längre bort stod en annan lind och under den hittade jag aldrig några döda humlor.
Jag fick då veta att det finns något som kallas mördarlindar och antog att dessa 2 lindar var sådana men inte den tredje linden (den såg också lite annorlunda ut).
Senare var det någon som sa att det där med mördarlindar bara är snack, att det inte existerar.
Någon som vet? Ruda? Amaira? Någon annan?
Vad har hänt humlan i min trädgård?
Och finns det något som kan kallas mördarlindar?
Lars-Olof Arvids
Jag sökte lite i Aromia och hittade några rader i nr 3:2000. Där står det att lindnektar kan vara giftig för bin och humlor. Den innehåller sockerarter (saponiner) som under torrperioder koncentreras och uppnår så höga halter att de blir giftiga. Då kan man hitta massor av döda humlor under lindarna. Men nektarn är inte alltid giftig utan tvärtom en riklig och bra födokälla i de flesta fall. Lindhonung är inte heller något att vara rädd för. Några speciella mördarlindar tror jag inte finns. Att din humla var ihålig beror nog på att den var uräten av myror eller getingar.

Olle
Airamya
Aha! Äter myror o getingar hummelinkråm? Det visste jag inte. Det förklarar ju saken.
Jag undrar dock ang lindarna... eftersom det var likadant varje år, utan undantag, och det var såna enorma mängder med döda humlor under just de lindarna och inga alls under den linden som stod längre bort...
Visst är det väl lite underligt?
Tack så jättemycket för svar Olle! Jag fortsätter fundera men nu har jag lite fakta att luta mig mot. Tack! tummenupp.gif
Gossen Ruda
Själv vet jag inte säkert men skall kolla med sakkunskapen. Fast miljontal????
Lars-Olof Arvids
Visst är det underligt. Men att det inte finns någon speciell sorts mördarlind utesluter ju inte att vissa lindar kan bilda mer saponiner än andra.

Olle
Piccante
Detta verkar vara ett återkommande ämne varje år. Härom året stod det bland annat i Borås tidning att stadsträdgårdsmästaren där varnade för att hybridlindar som planterades längs alléer och i parker skulle vara mer giftiga än andra lindar för humlor.

Vill minnas att när vi diskuterade detta förra året så hittade vi länkar med uttalanden från diverse entomologer som både stödde och var helt emot den teorin.
Kan ju vara som Olle skrev att det under speciella förhållanden blir annorlunda förhållande mellan de ingående ämnena i nektarn. Att en hybrid skulle vara mer giftig än andra träd verkar som en evolutionär återvändsgränd på något sätt för den skulle ju aldrig bli pollinerad i så fall och man skulle snart märka att den aldrig får frö och att den bara kan förökas vegetativt. Men det gör man kanske??? Tycker kanske att mördarlind låter som ett överdrivet rykte.

Har för mig att gossen Ruda hade en teori om att just Lind hör till en av de mest populära foderväxterna och därför faller det sig naturligt att många bin och getingar samlas just runt lind, även de som är svaga och döende drar sig dit.
Gossen Ruda
Jo, nåt sånt. Kom också ihåg att det finns två sorters honung som är namngivna och kända, ljunghonung och lindhonung. Tyvärr har Björn Cederberg inte svarat än men det är en upptagen man så svaret kommer nog i morron, om inte får jag ringa honom.
Airamya
CITAT (Gossen Ruda @ 27-03-2007, 15:51) *
Själv vet jag inte säkert men skall kolla med sakkunskapen. Fast miljontal????

Ja, nu har jag ju aldrig räknat dem så det kanske handlade om tusental... Det kändes onekligen som miljontal dock. Jag ska åka dit o ta kort i vår så får ni se, marken blir alltså täckt av humlor, en svart matta.
Jag blir ledsen varje gång jag ser det.

Det låter dock som att ni kan vara inne på något logiskt o vettigt här i era funderingar, det har antagligen något med saponinerna att göra och att det är skillnad mellan olika sorters lindar.
Återkommer med bilder när lindarna gått i blom.
Gossen Ruda
Förhoppningsvis får jag svar från Björn innan dess. rolleyes.gif
mari_tres
De två lindarna kanske helt enkelt står torrare än den tredje? Saponinerna koncentrerades ju under torrperioder.
Gossen Ruda
Nu har jag fått svar från Björn men han visste tyvärr inte säkert. Han har dock sysslat med kemi tidigare och nu med bin och humlor och det skulle inte förvåna honom om det fanns giftig nektar. Han har dock ingen möjlighet att studera saken nu, tiden räcker nog inte till. Vissa "experter" på SLU avfärdar saken men samtidigt hörs det mer och mer om humledöd. Märkligt att ingen kan ta tag i saken och utreda ordentligt.
Airamya
Ja, det är ju märkligt. Tack Rudan för att du försökt få svar! thanks.gif
KURT
Det låter ju konstigt om det bara skulle drabba humlor? Om det vara något som också drabbar bin så borde ju binäringen hört talas om det?
Gossen Ruda
Kanske klarar bina av den giftiga nektarn? Visserligen är dom nära släkt men dom kan ju ändå ha olika enzymuppsättning.
KURT
Det finns tydligen även andra växter som av någon konstig anledning har giftig nektar.
Piccante
CITAT (KURT @ 02-04-2007, 11:29) *
Det finns tydligen även andra växter som av någon konstig anledning har giftig nektar.

Intressant artikel du hittade KURT tummenupp.gif Fast frågan kvarstår, varför blommor skulle bilda giftig nektar??? Antingen finns det en oupptäckt fördel för växten med att kunna styra sin pollinatör eller så är det slumpen och ännu ett tecken på ointelligent design i naturen.
KURT
I bland är det ju så att det innebär en fördel för en växt att vara giftig, men att det kräver alltför mycket energi att försöka reglera vilka delar av växten som är giftiga. Växterna kan ju ha nytta av att ha gift för att hindra betande djur. Men inga växter borde ju t ex ha nytta av giftiga bär/frukter (de skall ju locka fröspridare), däremot har de nytta av giftiga frön (som skall hindra att arvsmassan blir uppäten), men trots det finns det en hel del växter med giftiga frukter/bär!
KURT
I Naturmorgon 12/5 berättades om ihåliga humlor under blommande lönnar. De hade frågat Björn Cederberg, och han trodde att humlorna helt enkelt var så "mätta" att de inte kunde flyga och gömma aig. Och att fåglar utnyttjade detta och åt upp innanmätet på humlorna (både för att få protein och för att få socker).
Stella-Polaris
Getingar brukar ju börja sin måltid med att knipsa av huvudet. Själv har jag aldrig sett en geting ta en humla men för en större geting torde det inte vara några problem. Getingar dras ju till ställen med mycket insekter i luften och finns det ett bo i närheten kan jag tänka mig att de rensar bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon