Full version: Kolonist javisst
Karin i Örebro
Hej allihop!

Efter att ha odlat hos mamma & pappa i ett antal år har jag äntligen köpt en egen kolonilott med stuga i Älvtomta koloniområde i Örebro.

Jag har läst här på odla.nu länge men inte skrivit själv, och fått många goda tips.

Vill gärna få tips av andra kolonister, och er andra också, om hur man kan få ut så mycket som möjligt av den lilla ytan. Fokus ligger på grönsaksodling men de rabatter som finns runt lotten får vara kvar, ska bli spännande att se vad som kommer. Det land som finns kommer att bli potatis/morot/lök-land medan grönsakerna kommer att intensivodlas i pallkragar.

Jag tror att de flesta som håller till här förstår min pirr-i-magen-lycka för mina alldeles egna (nåja kommunens) 200 kvm.

Hälsningar med jord under naglarna

// Karin
kollba
Några tips har jag inte att komma med eftersom jag befinner mig i samma situation som du: 200 kvadratmeter koloni som jag hyrde i höstas. Men jag kan ju tala om vad jag gjort och tänker göra...
Det jag hittills har gjort är att fräsa upp hela lotten och gräva bort 4 fruktträd som någon tokstolle planterat med 1.5 meters inbördes avstånd på ett ställe där de effektivt skuggade större delen av lotten. Sen satte jag två rader hallon i höstas.

Jag kommer att ha ett 10 m2 växthus för tomater mm. ALLT annat kommer jag att odla i pallkragar eller - för en del av blommorna - i krukor och lådor.
Till nästa är kommer jag att fixa några upphöjda rabatter för blommor men grönsaker, jordgubbar, potatis mm kommer att få hållas i pallkragar. Vad gångarna mellan dessa skall bestå av vet jag inte ännu, kanske rent av gräs...
Sen har jag beställt en liten stuga för leverans i slutet av April.
Om jag hinner och orkar i år så skall jag sätta upp några spaljéer med klängrosor, björnbär, tayberry och några spaljerade äppel o päronträd. Som tur är så har jag 9 veckors semester/intjänad ledighet att ta ut i år... happy.gif

Om jag har fattat en del inlägg här i forumet rätt så har pallkragar bla fördelen att man kan plantera grönsaker mm mycket tätare än man annars gör på friland och det passar ju bra på en liten yta... Sen kan man ju alltid odla i terrasser för att spara utrymme.
Karin i Örebro
Det låter som om vi har ungefär samma planer för våra kolonier smile.gif Jag fick nycklarna i fredags så jag har inte hunnit planera så mycket än.

Varför fräste du upp hela lotten? Var det mycket ogräs? Min lott är relativt välskött så jag tänkte lägga markduk och pallkragar direkt på gräsmattan, behöver nog jämna ut marken lite bara med sand.

Mina två äppelträd är placerade längst till väster och norr på lotten så de skuggar inte de planerade odlingarna särskilt mycket alls. Enda nackdelen är att de är för långt isär för en hängmatta, man behöver ju vila lite ibland också.

Karin
kollba
Hela lotten var täckt av halvmeterhögt ogräs så det fanns inte mycket annat att göra än att fräsa upp eländet.
Jag kör dagstidningar under pallkragarna så slipper jag hålla på med markduk.

Om träden är för långt isär så kan du alltid skarva på linorna... Det är värre om de står för tätt...
Fredrik E
Lyckliga ni som redan har era lotter! yahoo.gif
Själv står jag på kö för en odlingslott utan stuga och hoppas innerligt att jag får en redan i år, även om det mesta tyder på att jag får vänta till nästa år...

Hur man använder sina kvadratmetrar är ju såklart upp till var och en - alla har vi ju olika tycke och smak. Det enda man kan konstatera är att man får prioritera eftersom det inte räcker till allt man vill ha. g.gif

Själv tänker jag begränsa mig till intensivodling av grönsaker i upphöjda bäddar eller pallkragar samt en liten kryddträdgård det första året. Förhoppningsvis kommer jag att kunna komma över ytterligare en lott om ett år eller två och då kommer det att bli en fruktträdgård kombinerad med lökväxter. Spaljerade fruktträd, allehanda bärbuskar, ett rejält jordgubbsland och allt ifrån scilla, krokus och snödroppar till narcisser, tulpaner och liljor. *drömmer*

Perenner kommer nog aldrig att få något större utrymme på mina odlingslotter men skulle jag någon gång skaffa en liten kolonistuga blev prioriteringen väldigt annorlunda. Då skulle rosor, pioner, och dahlior komma högt på önskelistan. Vårlökarna skulle definitivt ha en viktig roll medan grönsakerna fick ett mycket mer begränsat utrymme eller kanske fick de stanna på den odlingslott jag förhoppningsvis börjar odla redan i vår! smile.gif

marigt
Det är en viss speciell känsla med koloniområde, och kolonilott.
Grattis Karin.
Jag har haft min i ca 5 år nu , och innan jag köpte en egen härjade jag runt på mina föräldrars lott.
Nu har jag visserligen flyttat till landet, men kan inte riktigt släppa taget om lotten än.
Jag gör visserligen om hela tiden med tanken att det ska bli lättare att sköta men det är bara en bortförklaring
En stor rolig del med det hela är ju att få planera och göra om,

Jag hade tre äppleträd från början nu står ett kvar,
ett körsbärsträd, vinbärsbuskar röd och svart. blåbärsbuskar, björnbär, röda och gula hallon och tayberry.
Perenna blomrabatter är lättare än att hålla på och ta upp lökar och knölar på hösten.

Sen brukar jag sätta jordgubbsmajs, lök, rödbetor, physallis/kapkrusbär, jag lyckas inte någe vidare med morötter.
De gillar nog inte lerjorden jag har.
ärtor dill persilja, vitlök, sallad rädisor, och självklart gurka.
Skulle kunna tänka mig ett växthus, men det får jag nog placera ett hemma, jag hittar inte platsen på lotten.
Zoyas matte
Hej
Vad spännande. Är själv i precis samma situation. Får nycklarna dock den 15 april! Så jag går här och väntar. whistling.gif
Jag har 300 kvm och en liten stuga. Nummer ett är att måla om husfasaden eftersom det är otroligt eftersatt. Inuti är det renoverat någorlunda och jag planerar att kunna sova över där (tillsammans med hunden). (ingen el finns) så det blir nog inte jättemycket odling i år.
Men potatis kommer jag att sätta. Har redan satt här hemma i mjölkkartonger.
Grönsallad kommer jag även att så.
Även stockrosor (svarta)
Sen är där väldigt mycket perenner redan så det blir så spännande att se vad som kommer upp.
Större delen av tomten är odlingsmark, och jag kommer att på ca en fjärdedel så gräs (så jag har nånstans att sitta och sola coolgleam.gif )
Varanda finns också. Och jag tror 6 äppelträd (4 av dom utbredda på nån slags spalje av järn) Funderar på att hugga ner ett av dom.

Ska försöka att inte stressa upp mig och försöka göra allt. Det är ju en del med huset också. vet inte vad jag ska ha för sorts värme kamin (fotogen eller gasol) , ev kylskåp etc. Gasolspis finns. ja det är mycket kul att fundera över.
CurlySue
Grattis! Grattis! smiley_small_hug.gif kompiskram.gif
Det är en sån härlig känsla med en kolonilott med stuga (eller utan).
Blev själv med stuga+lott i somras..efter ett knappt års väntan(8 månader), de på styrelsen tröttnade snabbt på alla mina mail och frågor..så vi fick lite förtur... angel_not.gif
Du kan läsa lite mer på min trädgårdsblogg: http://kolonistugan.tradgardsblogg.se

Lycka till!
Karin i Örebro
Hej!

Roligt att se att det finns fler kolonister (och blivande) här.

Här i Örebro är det inga köer utan mer vanlig husmarknad. Man sätter ut annonser i tidningen och den som svarar först/bjuder mest får köpa. Jag tror att jag fick köpa för att jag ringde flest gånger...

Det svåraste just nu är att inte stressa upp sig över att man vill få allt klart på en gång (helst igår). Har som tur är en sambo med ett lugnt temperament som försöker få mig att varva ner. Han har ägnat helgen åt att njuta av solen medan jag farit runt som en skottspole.

Stugan är helt okej men full med skräp. Förra ägaren lämnade kvar precis allting från redskap (vilket jag är tacksam för) och möbler till personliga saker som kläder och annat. Det blir en hel del vändor till soptippen (där jag turligt nog jobbar). Fasaden är röd med svarta knutar, sambon som är dalmas tycker att det ser förskräckligt ut, en stuga ska vara röd med vita knutar, så han får ägna sommaren åt att måla och fixa. Även inomhus behöver det spacklas och målas. Vi har inte heller el men tänkte köpa gasolplattor och gasolkamin så man kan vara där lite mer. Är det någon som har tips så dela gärna med er.

Den så kallade komposten är ett kapitel för sig. Då den är fallfärdig tänkte jag rensa ur den och bygga ny, men även den är full med skräp; armeringsjärn, soppåsar och stolsdynor blandat med gamla äpplen och trädgårdsavfall i en enda röra. Suck!

Igår började vi iallafall göra ordning för pallkragelandet som har hög prioritet för mig, då grönsaksodlingen är den största anledningen till att jag ville ha koloni från början.

M v h

//Karin
Inga från Närke
CITAT (Karin i Örebro @ 03-04-2007, 08:46) *
Hej!

Vi har inte heller el men tänkte köpa gasolplattor och gasolkamin så man kan vara där lite mer. Är det någon som har tips så dela gärna med er.

M v h

//Karin


Hej

Tänkt på bara att gasol inte är att leka med när ni installerar. Visserligen finns det i varje husvagn numera men säkerheten är VIKTIG.

Lycka till med lotten, ser fram mot bilder under arbetets gång från alla ni som har lyckan att ha en kollonilott.
karjo
Lite O.T kanske men iaf... smile.gif
Ang hängmattor. Jag har heller inga träd som lämpar sig att hänga en matta mellan, men jag köpte en hängmatta som hade ställning förra sommaren! Den kan ju ställas var som helst och flyttas allt eftersom solen/skuggan flyttar sig. Rekommenderas varmt! smile.gif
Lillja
Hej.
Grattis till kolonilotten, jag har en odlingslott
tänk va kul om man kunde ha en stuga där
va mysigt, men jag har ju cykelavstånd i alla
fall ,jag är inne på mitt tredje år så jag har
nästan grävt färdigt håller man på ett tag så
minskar ju ogräset, de besvärliga tycker jag
gångarna mellan odlingarna har bark nu men
funderar på platter kanske för dyrt jag vet inte,
gräs måste man ju klippa, men oj oj va jag ska
odla jag undrar om jag får plats med allt, men
man blir ju så när man har en egen lott, men
man får ju motion o frisk luft o ett glatt humör.
Lycka till
Cassandra
Jag har också kolonilott. Efter att ha läst tråden undrar jag lite över denna pallkrage"hysteri", varför odlar "alla" i sådana? Jag har inte en enda på min koloni men väl upphöjda land utan "kragar" runt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon