Full version: Taggigt träd
Gro
Vi har precis köpt en gård med anor från 1800-talet. Allt är mycket förfallet och trädgården vildvuxen. Dock har vin lyckats identifiera vissa saker. På gården finns lärkträd, Krikon, fläder, gamla ståtliga ekarbigaråer, ett gäng olika sorters äppelträd, päron, en STOR silvergran och kaprifol bla. Nu till min fråga´:
Överallt finns små träd (och ett jättestort) som har som långa piggar/taggar på på grenarna. Alla träden är översållade av knoppar, och ett få tal har precis börjat blomma. Blommorna är vita och liknar körsbärsblom.
Vad 17 kan det vara?

Snälla hjälp!

Mvh

Marie
Åsa, mälardalen zon 2
Slån kanske?? De har vita små körsbärsblommor, blommar på bar kvist och har tornar. Här har de inte börjat blomma än men knopparna är stora så de lär slå ut vilken dag som helst.


http://linnaeus.nrm.se/flora/di/rosa/prunu/prunspi.html
KURT
Men slån brukar snarast beskrivas som buskage, upp till 3m högt, men jag skulle knappst kalla det "träd".
Ophelia
Kanske förvildad Pyrus communis (päron). En del kan ju få tornar. Men det är väldigt tidigt för blomning nu (varje fall här)? Eller Prunus cerasifera (körsbärsplommon? Sedan finns det ju Prunus ssp insitita (krikon) och de kan ju även ha tornar? Likaså hybriderna mellan slån och krikon bör ju kunna få tornar.

Skulle vara kul med en bild.
Gro
Ja, jag har ockkså fått för mig att slån är buskar, men jag har i alla fall ett par träd som ser ut som jag beskriver, Det är träd som är ca 2 meter höga, men TRÄD med stam och grenar och inga buskage (växer definitivt inte som fläderbuske om Ni förstår vad jag menar..)
Men sen har jag ett par buskage ocskå med långa taggar..
Krikon har jag gissat på...

Tack för alla svar. Så fort jag lyckas hitta en kamera så kommer kort!
Mvh

Marie
Bee
Hagtorn?
Henrik i Limhamn
Låter som en "falsk akacia" (robinia). Får rejäla taggar i bladfästena (som vassa tandpetare) och kan bli riktigt stora. Självsår sig också flitigt och får ofta många småttingar runt omkring sig.
Powerowic
robinia har inte körsbärsliknande blommor, krikon eller päron är det över 5 meter höga träd så kan det vara päron
Malvia

Jag har också flera såna där taggiga träd som påminner om körsbärsträd, blommar fint men inget mer

Finna ett flertal på tomten från 1800-talet relativt nära det höga gamla päronträdet.
Måste nog vara päronträdet som skjutit rotskott.

Vi har börjat ta bort dem för de är ju vilduppvuxa i gångar o dyl.
yrre
Pärlhagtorn eller rosenhagtorn har jag två stycken som växer som träd, stammade.
Mia i trädgården
Jag kan detta inte helt men om jag har förstått det rätt så kan träd som är självsådda från frön/kärnor få långa taggar som kan vara flera cm långa- heter de juvenil taggar / träd? De sitter oftast ganska långt ner på trädet, ca upp till 1,5 m, på det trädet jag såg i alla fall. Kanske stämmer på dina träd om de är självsådda.

Såg detta hos en mycket kunnig "trädman" som förklarade vad det var, men jag fick inte möjlighet att be om en förtydligande.

Cilla kan detta säkert bättre!

Såg just att detta var en jättegammal fråga...... kanske du kan uppdatera hur träden ser ut nu, gav de frukt och i så fall ätlig sådan? kom du fram till något svar?

Mia i trädgården
Peztis
Jag misstänker att jag har ett sådant träd! Men hur jag än gnuggar så kommer inte namnet fram - jag VET ju vad det heter!

Ber att få återkomma, om inte någon hinner före!

Oj, ser nu att detta är en väldigt gammal tråd...
zaaritha
Mirabell?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon