olgak
För två-tre år sedan klipptes alla grenar av på ett syrénbuskage: det lämnades "pinnar" som var 1,5-2m där alla grenar var avklippta (tänk tamburmajor). Tanken var förstås god, men resultatet blev en massa skott i topparna, buskarna blev vingliga och tunga i toppen och började då tippa ut i gångvägen.

September förra året, skulle någon råda bot på problemet, och klippte återigen av topparna så att 1,5-2 m blev kvar.

Dessa buskar ser tyvärr inte för roliga ut i dag. Vår tanke är att skära ner dem helt. Är det en bra idé? När bör vi göra det i så fall?

Detta är vanlig bondsyrén.
Lonicera
Hej, jag skulle skära ner dess helt så de får börja om från början. Sådana buskar glädjer ingen, det är vad man skulle kunna kalla för 'vaktmästarbeskärning'. wink.gif
cato
Skär ner dem nu 10-15 cm från marken!
Ragnwald
Förstår inte riktigt frågeställningen.
Har någon annan klippt er häck och då på grund av att den är för hög eller för vid ?

Klipper man ner den så hårt som rekommenderats ovan, så är det enbart rotskott man får glädja sig åt några år framåt.
Själv klipper jag ner stammen en halv meter till en meter ovan mark, då kommer fina stamskott, samtidigt som rotskotten sätter fart. Det blir en tät häck med fin höjd helt enkelt.

Är problemet att den redan är för vid och tät, är det ju kanske inte enklast, men effektivast att gallra avlägsna plantor med roten. g.gif


Lonicera
Hej,att regelbundet klippa ner en syrenhäck för att den ska hålla en viss höjd resulterar ju i utebliven blomning eller åtminstånde reducerad sådan. En syrenhäck tycker jag ska vara friväxande annars kan man ju lika bra ha en annart typ av häck. flirting.gif
cato
Solklart att en syrenhäck skall vara friväxande.
Diskusionen ovan gälde en häck som fördärvats genom felaktig behandling.
Genom klippning nära marken börjar man om från början (alltså från roten).
Ophelia
Ja idén är väl god om ni tycker ni behöver "börja om från början". Det lär ju ta ett tag att kunna få höjd och blommor men ni får bort de "vickiga" slanorna och kan starta om. Tycker ni att ni inte vill se dem sådär så är ju en beskärning vad ni får göra. Det är ju en smaksak om ni vill börja om från början och sedan låta häcken vara friväxande eller klippt för det är ju inget ni kan ta hänsyn till nu. Testa med att ta av någon av stammarna såsom Ragnwald gör och se hur det blir och vad ni tycker. Upp kommer de och häck kommer det att bli om ni ger det tid smile.gif

Släng på lite kompost och kogödsel så blir de glada och sätter fart biggrin.gif
Lonicera
Hej, ja det var jag på det klara med (jag gav samma råd som du, ovan dig). Vad jag undrade över var Ragnwalds råd om att fortsätta kapa på den höjd man vill ha. Man missar ju då den överdådiga blomningen. Jag skulle göra precis som du kapa och börja om, även om det tar ett tag innan man får blommor. Men jag kanske missuppfattat confused.gif

Kram
cato
Nej jag förstår inte heller Ragnwalds resonomang. Dessutom blandar han ihop skott från marknivå med rotskott.
Anders Roslagen
Mina syréner har blivit snyggast som jag kapat helt mot marken. De som jag har lämnat stump på växer bra i början men det har gått in röta i dem. Såga ner nu och gödsla lite samtidigt är mitt tips.
olgak
Oj vad många svar smile.gif.

Grejen är att jag bor i en bostadsrättsförening som är rätt stor, där det inte är någon entreprenör eller fastighetsskötare som sköter gårdarna, utan det är mer som vilda västern hehe. Därför är det omöjligt för oss som åtminstone läser på i någon bok innan vi gör något, att hinna före alla gånger...Så uppstod situationen.

Buskarna är inte så bra placerade då de delvis växer upp i balkongerna, plus att jag tror en del är placerade lite för nära gångvägen, vilket också skapar problem.

Efter att ha läst era svar så känner jag mig styrkt i tron att skära ner dem och börja om. Vi har också tänkt att så småningom (när vi har tid) ta bort de buskar som växer olämpligt (vid balkonger och för nära gångväg), och plantera lägre buskar och perenner där. Då kan de buskar som är kvar få växa fritt, hoppas jag. Det blir nog också en finare planteringen i sin helhet.

Det är inte i egentlig mening en häck, de växer längs huset.

Vi som är med i den ideella gruppen för trädgårdsskötsel har motionerat till vår årsstämma att vi ska ha professionell genomgång och beskärning av buskar och träd årligen. Ni får hålla tummarna för att motionen går igenom!
Sommartorparn
Kanske min synpunkt kommer försent, men ville bara nämna att..............
..............syren stimuleras till att skjuta massor med rotskott när man tar av den i marknivå. thumbdown.gif Dessa skott kan dyka upp ett par meter från den ursprungliga busken, och jag misstänker att den även tar sig igenom asfalt. Den vanliga syrenen är helt enkelt ingen bra buske för små trädgårdar....
För att minska rotskottsbildningen skulle jag ta ner den misshandlade busken etappvis över flera år. Man tar stammarna i markhöjd, men inte alla på en gång. Sedan är det skillnad på vårvinterbeskärning och sommarbeskärning: Skär man på vårvintern stimuleras tillväxt. Bra om man vill att busken snabbt ska bli stor igen. Annars går det bra att gallra i Juli-augusti-september. Då stimmuleras inte rotskottstillväxten lika mycket.
olgak
CITAT (Sommartorparn @ 21-04-2007, 16:53) *
Kanske min synpunkt kommer försent, men ville bara nämna att..............
..............syren stimuleras till att skjuta massor med rotskott när man tar av den i marknivå. thumbdown.gif Dessa skott kan dyka upp ett par meter från den ursprungliga busken, och jag misstänker att den även tar sig igenom asfalt. Den vanliga syrenen är helt enkelt ingen bra buske för små trädgårdar....
För att minska rotskottsbildningen skulle jag ta ner den misshandlade busken etappvis över flera år. Man tar stammarna i markhöjd, men inte alla på en gång. Sedan är det skillnad på vårvinterbeskärning och sommarbeskärning: Skär man på vårvintern stimuleras tillväxt. Bra om man vill att busken snabbt ska bli stor igen. Annars går det bra att gallra i Juli-augusti-september. Då stimmuleras inte rotskottstillväxten lika mycket.



Ooops, för sent smile.gif. Men intressant synpunkt. Nu lämnade vi 20 cm eller mer. Har du någon erfarenhet av det?

I o f s gör inte lite rotskott så väldigt mycket här. Men det är klart att flera meter bort vill man kanske inte ha dem, det liksom strider lite mot vår idé att bara ha buskarna i de delar av planteringsytan där de kan växa någorlunda fritt på både höjd och bredd.
Sommartorparn
gjort är gjort. hoppas det klarar sig vad gäller rotskotten.

vet ej om 20 cm är för långt att lämna. Har läst här på forumet att syren kan utveckla röta om man lämnar stumpar. Vet var 'stumpgränden' går. Någon annan kanske vet?


Annars tror jag säkert att syrenen kommer att bli fin så småningom. tummenupp.gif
Ragnwald
CITAT (cato @ 18-04-2007, 21:43) *
Nej jag förstår inte heller Ragnwalds resonomang. Dessutom blandar han ihop skott från marknivå med rotskott.


Får förtydliga mig.
Mina syrénhäckar, har fler på olika ställen och olika färger, är ca 4 meter höga och ca 1,5-2 meter tjocka.
Vill man åstadkomma det omfånget så kan man inte bara klippa ner alltihop, så fort de tunna slanorna tar höjd.
Vill man åstadkomma förtätning på höjden, klipper man stammen högt och viseversa.
Undertill blir den med åren glesare och då är det bra att släppa upp rotskotten som fyller där.
Så gör jag i alla fall, som vill ha en så stor och fyllig syrénhäck som möjligt. smile.gif

Jag har sett andra i grannskapet som klipper sina syrénhäckar med eldriven häcktrimmer och det funkar det med, men de häckarna kommer aldrig upp i syrénens naturliga höjd.
Cilla
Om man tittar närmre på syréner som kapats på 20 cm höjd eller 1 meter eller 1,5 så ser man dels att skottillväxten kommer nära snittet och i bästa fall också en decimeter nedanför (och inte längs med hela stammen som beskäraren ofta önskat), dels att skottillväxten blir kvastlik och inte ser naturlig ut de 6 månader buskarna står avlövade, och efter några år att det skapas röta från snittstället och ned som gör att tillväxten på "kvastskotten" stannar av och att det är ovanligt många döda skott.

Tittar man närmre på syréner som föryngrats genom att några eller alla stammar kapats ända ned till marken så ser buskaget inte beskuret ut alls, den ser istället ut att ha föryngrat sig snabbt av sig själv och det finns inga eller mycket få döda grenar och tillväxten blir god under många år utan att stanna av pga rötskador.

Det uppkommer men är relativt ovanligt med större problem med rotskott av syrén, och det är ännu mer sällsynt att rotskott uppstår flera meter utanför moderplantorna. Vanligare problem är att man upplever att syrénerna blir för glesa och att man vill att de ska förtäta sig snabbare än de gör av sig själva. Syréner som beskurits mycket och så att onaturlig skotttillväxt uppstått och som man som första frågeställaren vill rätta till, skickar inte rotskott långt ifrån moderplantorna eftersom de redan fått försvagat och mindre rotsystem av beskärningen som skedde tidigare.

Min erfarenhet av att starta om "fulbeskurna" etablerade syrénhäckar är att det ger bra resultat också om man skär ned dem helt till marken (finns det yngre, klena skott spar man dessa) och samtidigt luckrar jorden invid plantorna, myllar ned lite kogödsel om marken är mager och vattnar vid och strax efter knoppsprickning. Beskärning för att de ska starta om gör man på vårvintern. Nu är det för sent för i år i de flesta delar av landet.
arborator
Enligt min erfarenhet är det bäst att gallra år efter år bort högsta och fulaste grenar, kapa dem så nära marken som möjligt. Syren får ju massor av rotskott vanligen, om man har för mycket både gamla grenar och unga rotskott så växer alla uppåt till ljuset utan att förgrena sig, unga skott är bara piskor.
Ständig rotation; de gamla bort och mera ljus för de unga. Om man har för mycket rotskott gallra även dem.
Och om man har tid man kan även beskära gamla stammar, kortar höjden till lämplig sidogren utan att lämna tapp.
Syrenen blommar på 2- års skott, man kan även kapa ettåriga sidogrenar kortare, de blommar följande år.
Detta är nog arbetskrävande ,jag har ympat ädelsyren i ungersk syren, tre färger. När utrymmet är litet för stamträdet är detta nödvändigt

Jag måste kanske lära att skapa en album.
Cilla
Min erfarenhet också när det gäller att stimulera en syrénhäck att föryngra sig snabbare än den gör av sig själv. Första frågeställaren var ju dock i en annan situation, ville förändra utseendet på en halvkapad häck.

Vanligt när jag kommer och inventerar träd och buskar i trädgårdar är att många ägare tror att deras trädgårdar är mer försummade och mer arbetskrävande än de är. Mycket vanligt är det att alla tror att allt måste beskäras för att bli friskt, blommande och bra.

I förra veckan tittade jag på en lång syrénhäck tillsammans med en bostadsrättsförening. De skämdes lite för "ingen hade gjort något åt häcken på flera år". Häcken var hög och så tät som en syrénhäck kan vara. Rotskotten kom alldeles av sig själva och regelbundet strax framför de äldre stammarna och de var i olika åldrar.

En syrénhäck som föryngrar sig själv behöver man inte hjälpa att föryngra sig. Det gäller ibland att lita på att många av våra trogna trädgårdsväxter kan detta med att blomma, föryngra och föröka sig alldeles själva utan våra sågar och sekatörer. Det vi oftare behöver hjälpa dem med än sax och såg är med spaden och slangen - att lätt luckra jorden invid deras rötter och att vattna när det är torrt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon