Full version: Lin i häcken?
kanel
I en trädgårdsbok jag läst hade man sått lin i en nyplanterad häck fär att den skulle se lite fylligare ut i början. Vi har en väldigt tanig syrenhäck som vi planterat av små skott vi grävt upp. Skulle man kunna fylla ut den med lin i år för att den ska synas smile.gif eller kommer det kväka häcken? Någon som testat eller vet?
Hannele
Linfrön köper du billigt i matbutiken, jag tror 500 g hela linfrön kostar ca 15 kr.
Inte kväver de späda plantorna häcken, vackra blå blommor.
Vill du vara mer originell och lite 1700-tal, á la Villa Borghese i Rom,
köper du i stället hela vetekorn och gör en hög häck, har sett på Botaniska också.

[attachment=1622:231vete.JPG]
kanel
Det där såg ju fint ut! Där fick jag lite att tänka på. Något blir det nog i alla fall. Tack.
Cilla
Håller helt med Hannele - våra svenska sädesslag är underskattade som trädgårdsblomster! Kul att se en så bra bild på detta. Jag har börjat så vete, råg och havre som komplement till andra växter som jag ofta sår för att undvika naken jord, t ex vid nyplanteringar av buskar och träd. Fröerna tar jag på sensommaren i randen av åkrar och grobarheten också på de halvliggande, skruttiga sädesstrån som står där är god.

Jag sår i prinvip alltid när jag planterat träd, buskar, rosor och annat. Lin är bra där man planterat växter som inte ska skuggas så mycket och inte tål konkurrens, t ex vid naken jord kring kryddväxter. Träd tål kraftigare växter som skuggar och berikar jorden, t ex krasse och gröngödslingsväxter som bovete, honungsfacelia m fl. Små låga träd eller buskar får ofta ringblomma vid fötterna hos mig. Förutom att sådder hjälper att skugga jorden påminner de en också om att vedartade v'äxter behöver vatten. Sådderna slokar innan trädet/busken börjar lida av vattenbristen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon