Katti med torpet
Det gäller några ganska unga äppelträd som behöver uppbyggnadsbeskärning. Antar att jag borde ha gjort det för 1-2 månader sedan men eftersom jag tycker det är så svårt så har jag nog skjutit på det lite för länge.
Är det för sent nu?
Betty
Efter vad jag har läst om fruktträdsbeskärning så har jag förstått att det där med vinterbeskärning är en gammal tradition som kom till för att det var just då, på vintern, som man förr i tiden hade mest tid över till sånt. Träden mår nog lika bra av att beskäras under perioden JAS
Katti med torpet
Vad jag förstår så skall man beskära på våren om man vill stimulera nytillväxt, alltså t.ex. på unga äppelträd som är under uppbyggnad eller en syrenhäck som man tar ner nästan till marknivå.
JAS är bra om man vill undvika en massa vattenskott och på träd som lätt blöder.

Kruxet är ju att det nu varken är JAS eller senvinter. Jag vill i det här fallet helst göra en vårbeskärning men misstänker att jag är för sent ute? Bör man låta bli att beskära när träden har satt igång att växa så här mycket?
jholma
Hej

Det finns olika skolor med detta att beskära äppelträd.

Själv har jag tvingats ibland till att beskära sent ända in i månadsslutet av april/maj och har aldrig haft några problem. Det gäller både unga och äldre äppelträd. Orsaken är att jag stundtals bor långa perioder utomlands.

Visst är JAS beskärning bäst men mina äppleträd har aldrig tatt någon skada. Har till och med sett att t ex vissa sjukdomar som t ex vissnesjuka nästan helt försvunnit när jag beskurit i varmare väder.

Den enda perioden som jag nog inte skulle rekommendera att besära är i maj när det är lätt att skada knoppar och bark om man inte är försiktig.

Jan
Cassandra
JAS?
jholma
JAS = Juli, Augusti och September
Cilla
Jag kommer ofta i samma sits som du Katti, dvs jag är för sen med mina egna unga äppelträd när jag är klar med mina kunders...

Att man vill beskära unga på vårvintern är ju just för att stimulera tillväxt av gren och blad i dem, för att få dem att växa mer per säsong alltså.

Och att beskära vid knoppsprickningen är något som många forskare i trädsvängen och arborister varnar för. Jag har ändå testat detta på just unga äppelträd och tycker inte att det påverkat dem till det sämre. Visserligen tycker jag inte att tillväxten verkar stimuleras lika mycket som då jag hinner under vårvintern, men mycket mer än JAS.

Vill man vara på den helt säkra sidan beskär man ändå sina unga äppelträd under JAS de år man inte hinner på vårvintern, eller så skippar man beskärmning ett år och gör det nästa vårvinter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon