Cassiopeia
Jag har en hög och smal kruka på balkongen som jag vill ha något i, men jag vet inte vad. Jag hade tänkt köpa några konstväxter att ha i, men jag gillar egentligen inte konstväxter och skulle hellre vilja ha riktiga blommor. Jag vet bara inte vad som skulle passa och hur i all sin dar man planterar utan att behöva fylla hela den höga krukan med jord...
Jag har även funderat på att ha typ blåbärsris eller ljung, men jag vill inte att det ska se risigt ut.
Förslag?
Det får inte vara för svårskött då jag inte är så duktig på att få sådant att överleva...

Boxer
Jag antar att det inte är hål i botten...eller?

Då kanske du kan kanske fylla till hälften med något dränerande, t.ex. leca, grus eller tegelkross, sedan jord och någon läcker fetbladsväxt som väller över kanten.
Drontan
Lite frestande eftersom krukan går lite i medelhavsstil e ju o ha ett uppstammat olivträd i den, men de behöver skötsel tyvärr. Lättskött o trevligt är ju slingerkrasse, som skulle hänga ner över krukan med oranga, beiga o röda blommor.
Eller så kan du sätta en 2-3 sorters örter i den, som basilika, timjan o persilja.
Slingerväxter är tacksamma o snabbväxande, men de behöver ju nått o klättra på, som balkongräcket eller snören man spänner upp. Där finns ju humle o pipranka som e trevliga.

valet beror ju lite på var krukan står också, skuggigt, soligt? o fårga efter bästa jorden för ditt val av växter i affären så går allt mycket lättare sen.

lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon