Full version: styv-klematis
mson
Hej

Kan någon tipsa mig om vad det är för larver/maskar jag fått på styvklematis. De är c:a 5 mm långa, ljusgröna med liten svart prick i ena änden. De äter runda hål i bladen och äter snabbt .
Vad kan det vara ? Och vad kan jag åtgärda ?


Hälsningar Monica Magnusson
Åsa, mälardalen zon 2
Klematisbladstekel, de är glupska och kan kaläta klematisplantor!! Det är handplockning som gäller, är larverna små så brukar man också kunna ta död på en hel del med något pyrethrummedel + kanske det lite nyare medlet provado kan fungera (dina larver verkar fortfarande vara unga, de blir större). +Nästa år och i många år till bör du inspektera skotten på våren, är de knottriga klipp bort dem, stekeln lägger sina ägg i skotten på klematisen på våren. +Du lär även behöva plocka larver, man missar alltid några knottriga skott. Larverna går främst på småblommiga klematisar, storblommiga brukar ofta klara sig bättre.

Har för mig att det var 1987 som klematisbladstekeln först upptäcktes i sverige och nu är den väldigt vanlig i stora delar av sverige så man ska nog inte hoppas att vårat klimat ska ta död på den. Stekeln övervintrar i marken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon