Full version: Avenbokshäck
sagani
Hej!
Vi har precis planterat 110 plantor avenbok, till insynsskyddande häck. Jag har kollat runt här på forumet, men hittar inte riktigt svar på mina frågor, så jag testar så här istället smile.gif
Plantorna vi köpte var för det mesta riktigt fina, men det fanns tre plantor som var av i toppen, och så finns det några plantor som är inte riktigt fullt lika utvecklade som de andra. De sistnämnda har vi planterat ändå, mellan de som var riktigt välutvecklade. Var det rätt eller fel? Tänkte att de välutv kan "hjälpa till" lite, så den inte blir gles där.
De som inte har toppar kvar, de har vi inte planterat än... Jag är osäker på om jag vågar eller inte, kommer den att växa, eller det blir inget av dem? Just nu står de med rötterna i vatten, ifall jag ska plantera dem. Vad tycker ni? Har långt att åka till stället vi köpte dem på, annars hade jag åkt tillbaka för att byta (om det går).
Ska jag stödja dem på något vis? Känns som om det kommer kosta en halv förmögenhet att fixa 110 pinnar som kan stötta dem. De är nära på 1 m höga nu. Finns det inget annat vis? Läste på en tråd här att någon hade satt en stolpe i varje ände av planteringen och dragit en ståltråd (modell tjock) mellan och förtöjt plantorna så. Är det ett bra alternativ?
Snälla hjälp!!! crying.gif
KURT
Även om en topp är av så kommer det att växa ut en ny som man kan leda upp. Om plantorna behöver stöd eller ej beror på hur stora de är samt hur utsatta de sitter. I många fall behöver man sätta individuellt stöd till alla plantor. Är det barrotsplantor så kan det vara bra att ha dem i jord/ler-slammat vatten. Då kommer jordpartiklarna i närmare kontakt med sugrötterna, och de kommer ha lättare att börja suga vatten när de har planterats. Se till att vattna den nyplanterade häcken under hela sommaren.
sagani
Plantorna är ung 1 m höga nu, när de är planterade och "färdiga". Vissa är fina och grova, vissa mindre och inte lika grova. Då kan vi plantera även de som inte har en topp just nu? Perfekt! Vi vattnar varannan dag, så det ska nog inte vara några problem med just vattningen. Vi ska sätta upp ett liknande fårstängsel nu, för att han som klipper gräskanterna inte ska "råka" klippa bort de nya plantorna. Kan man kanske stödja upp plantorna i staketet, eller de behöver "eget" stöd? Kan man behålla staketet där "för alltid", eller ska vi ta bort det senare? Tanken var att kanske häcken kan dölja staketet senare, när plantorna växt upp?
Förlåt för alla mina frågor, men jag vill ju att det ska bli så bra som möjligt!! biggrin.gif
KURT
Så länge staketet inte skuggar så kan det vara kvar. När det gäller stöd så behövs det till själva "stammen" om den är ranglig (det är den ofta hos avenbok), men der beror alltså på hur rangliga de är och hur utsatta för vind de är. Kan man bara fästa stödet i själva "stammen" så har det ingen betydelse vad för sorts stöd man har, individuella bambupinnar är vanligt.
Cilla
Litet tillägg till det Kurt skrivit: Avenbokshäck brukar man stödja på två sätt. Om det blåser så stöder man rötterna, dvs gör stödanordningar som gör att trädet inte rör sig vid marken. Är det inte ett vindutsatt läge behövs detta ofta inte.
Och så brukar man räta ut stammar som är böjda eller staga upp sidoskott som toppar om den första toppen förlorats, och det sker ofta genom att man binder trädet mot en bambupinne och binder upp ett sidoskott som får bilda ny topp.

Det stöd man har för att räta ut stammarna kan behöva sitta kvar och justeras ett par säsonger, medan det man har för att stötta rötterna bör tas bort så snart träden fått fäste i backen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon