Full version: Vad är det här?
Cam & co


Det här visar en mycket liten kvist av vår enorma vinröda taggbuske ... vet någon kanske vad det är?

Den har ett ganska så rakt uppåtväxande växtsätt för att sen i ändan av grenarna (som är tunna & taggiga) hänga så det blir nästan som en koja under busken ... den unga bladen är gröna (dock relativt stora) men blir sedan mörkt vinröda som på bilden. Här syns dock inga taggar och dessa har jag sett saknas på de äldre grenarna ibland.

Fotograferat 070425
jegi
Berberis.
Cam & co
CITAT (jegi @ 03-05-2007, 16:20) *
Berberis.


Se där ja - det var det tummenupp.gif Tack. Hur kan man veta vilken sorts Berberis det är då tro?
jegi
Det kan vara en sort som heter Atropurpurea.
Berberis får bär som kan användas i matlagning, syrlig smak.
Dock vet jag inte om det gäller alla kultivarer, så kolla det innan ni äter.
Cam & co
CITAT (jegi @ 03-05-2007, 16:31) *
Det kan vara en sort som heter Atropurpurea.
Berberis får bär som kan användas i matlagning, syrlig smak.
Dock vet jag inte om det gäller alla kultivarer, så kolla det innan ni äter.



Tack, då ska jag kika närmare på det.
Cilla
Dramatisk buske denna, Atropurpurean. Inte lågväxande som många anda berberis utan just rätt uppåt och bildar kraftiga stammar. Jag har kommit att gilla den, härlig mörkröd färgklick i trädgården, smal men hög och vresig, gör sig inte till annat än med sin dramatiska färg. Verkar kunna växa bra också i dåliga jordar. En röd vän att hålla i handen i torra lägen, med svetsarhandskar på.
Susann N
Vi har planterat berberis (atropurpurea) som häck på ett ställe. Det är snyggt med många i rad! Emellanåt måste man ju gallra ur dem lite, men vad brukar ni göra av grenar som gallras bort? Dom har ju så otroligt vassa taggar. Kan man hacka ner den i komposten och får får man isåfall dras med sylvassa taggar i mullen länge efteråt?
Cilla
Rosor, berberis, hagtorn och annat taggigt brukar jag elda och sedan strö askan i komposten. Jag skulle inte våga lita på att en flis eller annat kommer åt taggarna, och det är alltför skönt att ta i jorden med händerna och att gå barfota.
Om man inte kan elda kan ju det att gräva ned dem en bit vara ett alternativ.
Cam & co
CITAT (Susann N @ 04-05-2007, 18:57) *
... vad brukar ni göra av grenar som gallras bort? Dom har ju så otroligt vassa taggar. Kan man hacka ner den i komposten och får får man isåfall dras med sylvassa taggar i mullen länge efteråt?



Förra året när jag gallrade ur den riktigt ordentligt så körde jag allt i kompostkvarnen ... funkade ypperligt ... annars kan man ju alltid elda upp mindre torra pinnar också. Handskar är dock ett måste.
Cam & co
Såhär ser vår jättestora Berberis Atropurpurea ut ... flera meter hög så att grenarna bildar som en koja flirting.gif Den är dock mycket svår att fotografera på avstånd tycker jag, iaf så man verkligen ser hur den ser ut.

Den har iaf 3 tjockare klungor med ordentliga stammar och nedanför i slänten på samma rad s a s så är det 2 mindre plantor också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon