hannae
i helgen skall jag få tummen ur och plantera min fina alpklematis.

tydligen, om jag förstått rätt, vill den ha lite kogödsel.
tyvärr har jag ingen möjlighet att frakta hem en sån stor säck...går det bra utan, eller kommer den bara bli gles och eländig??

kom o tänka på också, vad för jord ska den ha? tror jag bara har vanlig blomjord...

usch, så hopplös jag känner mig.
mamamaggan
Har en alpklematis vid sommarstugan. Mig veterligt så har den inte fått något som helst gödsel de senaste 20 - 25 åren och den växer så det knakar. Tror att den växer nästan varsomhelst så var inte ledsen för att du inte har varken kogödsel eller plantjord den kommer säkert att växa dig över huvudet. giggle.gif
Cilla
Förbättra du jorden med blomjordspåsen, och luckra jorden djupt och ca 50 cm brett så klarar sig in alpklematis bra. Sen kan du lägga gräsklipp på den nakna jordytan under sommaren och ett par gånger vattna med nässelvatten. Viktigast ändå är nog vattnngen första sommaren. Kommer man ihåg att vattna och har luckrat jorden i en ganska rejäl bädd så kan många alpklematisar svinga upp flera meter på en säsong. Sedan behöver de inte mycket hjälp alls annat än vattning.

Jag har börjat köpa E-märkta klematisar och alpvarianterna är mina favoriter. Sedan jag började vattna och pyssla med dem (hålla bort gräs mm) har de på två säsonger svingar sig upp för en båge 5 meter högt och rejält brett.
cecland
Ge klematisen ett par nävar benmjöl, det är inte så jobbigt att bära hem en sån kartong (de brukar ca 1-2 liter). Det tycker dom om.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon