Full version: Häckbyte
jegi
Hej!

Har lite funderingar kring val av ny häck.
Det handlar om söderläge i zon 4, ca 30 meter. Sandjord.
Sen tidigare har jag en måbärshäck som är tre år gammal som väl vuxit sådär. Grejen är att jag har fått en cykelväg parallellt med denna tomtgräns och har nu alldeles för mycket insyn. Inser att jag måste ha något som är över 1,5 meter och det tror jag inte måbärshäcken mäktar med här, dessutom tar det för lång tid.
Nu smäller jag antingen upp ett staket eller en häck.
Häcken bör således vara/bli minst 1,5 meter hög och tät; helst rätt tät på vintern också eftersom jag har en del känsliga växter som inte tål så mycket vind. Inga tuijor eller andra barrväxter är aktuellt.

Jag har funderat lite på avenbok eller liguster. Tacksam för tips.


buzz
Hej!

Jag har inget förslag på häck men har samma problem som du med en gång/cykelstig utanför. Måste bara säga att problemet med häck är att vissa inte drar sig för att stanna och kika el dela lite på häcken för att ta sig en titt. Man bara häpnar!
För att undvika att folk tar sig igenom den så är det praktiskt med taggig häck *hehe*.

Ständig vallning av hundar på den gör att den helst ska vara kisstålig.

En variant är staket med höga växter innanför. Problemet som vissa grannar haft med lägre staket är att de blivit sparkat på el klottrat på.

Måste tillägga att vi bor i en liten lugn stad. Men med så många som passar så händer alltid något.
KURT
Som vanligt, gå/åk runt och titta i omgivningarna efter lämpliga häckar, så får man något som passar där . Avenbok är fin men den är inte så snabb och jag vet inte hur den trivs i Gävle. Bok växer fortare än avenbok, men blir inte lika tät, eftersom den inte har samma krokiga växtsätt, men den behåller ju också löven vintertid.
e_sedell
Vintergrön liguster är inte alls dumt. Snyggaste alternativet enligt mig.
Dock bör du klippa tillbaka den och inte släppa upp mer än 10-20cm/år vilket innebär att även liguster tar sin tid.

Avenbok är ju inte vintergrön, men går att få tät och fin. Den går att få upp snabbare eftersom du inte behöver klippa den förrens den nått den höjd du vill. Alltså får du ganska hög häck från början direkt från plantskolan eftersom du inte behöver klippa ner plantorna.

Ett annat snabbt alternativ är häcktuja. Räkna med ca 30 cm tillväxt per år. Snabbt, och enligt mig snyggt om den klipps när den nått sluthöjden.


Sedan börjar det va hög tid om du ska sätta häckplantor nu. Barrotade plantor kommer inte finnas att köpa så länge till, eftersom de blir svåra att rota på sommaren. I höst kommer de åter att finnas. Å andra sidan är det synd att hasta. Häcken ska ju stå där ett antal år.
jegi
Tack för svaren.

Det kan nog vara så att både avenbok och åtminstone vintergrön liguster blir på gränsen här i zon 4. Jag zonknäcker gärna annars, men inte när det gäller häckar (den ska liksom bli en del av förutsättningen för att den övriga zonknäckningen ska lyckas).
Hmmm... funderar vidare, men finns det fler tips så tar jag tacksamt emot dem.
Cilla
Såg att du inte ville ha gran, men om det är zonknäckning innanför häcken som också kräver skydd mot ilande vårvindar så är den svenska enen en mycket bra häckväxt som dessutom gillar sandjord. Den blir inte bred och mörk som gran, behöver inte beskäras, blir otroligt tät om man vill och får en oregelbunden charm som man inte får med t ex tuja.
Bilder här
jegi
Bra att du ifrågasätter mina val, Cilla, för den där häcken var ju riktigt snygg.
Då dyker en följdfråga upp: ibland ser man enar som liksom kryper efter backen istället för att bilda träd, möjligen är det vanligare i högre zon. Är det zon-, markberoende eller är det en annan sort? Är de överkomliga prismässigt om man vill ha lite uppvuxna ex?
Cilla
Japp, det finns ensorter som kryper och det finns upprätta sorter som kan krypa hyfsat för att rätta sig efter omständigheterna. Men på www.eplanta.com finns en lite lägre en som jag aldrig sett krypa ens när det blåser, och det finns andra högre varianter osm är bra också.

Prisnivåerna kan jag inte, här är det läge att maila eller ringa runt. Jag vet inte var du bor, kolla med de du har i närheten och återkom om du vill ha fler!

jegi
Tack o bock.
Jag undrar om det inte blir en enehäck. Jag kikar runt.

Cilla
Om du kommer fram till att det passar dig - fota gärna. Det finns alldeles för få enehäckar i landet!!! Jag har bara de två bilder jag visade dig, de tog jag i Ystad för några år sedan. En skulle passa många trädgårdar mycket bättre än de val som idag görs, för den tål torka, magra jordar och annat mycket bättre, och dessutom tycker jag personligen att den smälter bättre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon