Full version: kiwi
pantis
hej alla växtälskare, jag är nybörjare så jag undrar hur man kan få fram kiwi fröna från ett kiwi och hur går man till väga för att få en kiwi planta.

Tack
mogge92
Jag skulle rekommendera att du köper en kiwiplanta, eftersom dom är härdigare och blomvilligare än "köpekiwin". En sådan kostar mellan 100-150kr ca.
KURT
Det går bra att bara pilla ut frön från en kiwifrukt och försöka att torka bort så mycket som möjligt av "kletet" runt fröna och sedan bara så dem. Sedan är de flesta kiwisorter skildkönade så om man skall få frukt behöver man oftast en hon- och en han-planta (så det räcker inte att köpa "en kiwiplanta") .

Det kan dock vara bättre att köpa planOR eller köpa frön eftersom man då får sorter som passar bättre i svenskt klimat, de har bla kortare utvecklingstid och de blir mindre (kiwi kan bli STOR). De flesta fröfirmor har också kiwifrön.
clivia
Det är inget problem att så kiwi frön. Du kan torka de på en tallrik, det dröjer kanske en vecka och sedan kan du så. De gror bra och växer snabbt. Du behöver tålamod, det tar tid att ha frukter på sådana plantor. Jag själv har väntat i 18 år och denna tid har överlevt 7 plantor. Men jag har fått en belöning. En av dessa plantor är samkönade, 3 har fortfarande inte blommat och 1 är en han planta. De lever ute sitt eget liv och behöver inte så mycket omhändertagande kanske lite kogödsel är de tacksamma för i början av året. Ja, den måste klippas också. Men jag måste varna dig, detta är ingen krukväxt, kiwi behöver utrymme för att utvecklas och ge frukt.
clivia
Men jag måste varna, detta är ingen krukväxt, den behöver plats för att utvecklas och ge frukter. Jag har redigerat mitt föregående bidrag men det går inte att ta bort det här. no.gif Ursäkta mig jag har skrivit lite för mycket.
clivia
Några bilder på min kiwi som snart ska blomma:
[attachment=2255:P5070002.JPG]
[attachment=2256:P5070004.JPG]
stennie
Va kul att se! bravo.gif 000.gif

Själv har jag också 7 Kiwiplantor, sådda som frö för 2 år sedan, dom slingrar sig på en rosenbåge ute i trädgården.
Jag hade hoppats att jag skulle kunna få se lite blommor redan i år, men det är kanske för tidigt att hoppas?
clivia
Tack, Stennie, för beröm men jag måste erkänna innocent.gif att mina plantor finns i Slovakien hos mina föräldrar och inte i Sverige men när jag tittar i "Botanica" boken, är det den samma härdighetszonen här som i Slovakien (men inte hela Sverige förstås). Ja, det känner jag till, varje års tittande på plantor och inga förverkligade drömmar, kiwin bara växer och växer... Åren går och går...Jag har slutat skolan, börjat arbeta, gift mig och glömt kiwin som envist vägrat blomma och ge frukt åt mig. Och när du börjar tro att dina växter aldrig, förstår du aldrig, kommer att blomma under kallare klimat i ett för dem främmande land, ja, sedan kommer det..., min pappa ringer mig till Sverige och i början av juni 2004 åker jag hem och tittar på en "liten" mirakel - min kiwi i blom... vackra och fantastiska blommor som alla beundrar, ja, och i november väntar frukt som efter alla dessa år av förväntan smakar, ja, du kanske vet hur...Jag önskar dig trostar.gif att du inte behöver vänta så lång tid, det kan hända att dina plantor kommer att blomma tidigare, ingen vet. Varje planta har sin egen själ och egen livklocka, egna genetiska förutsätningar. Mina kiwi var värda mödan sweatingbullets.gif , de är lite mindre men smakar precis som de från Nya Zealand, deras hemland. Jag har hittat mina första bilder från början av juni 2004 för att här kan du se skillnad mellan han och samkönade blomma på kiwi (Actinidia chinensis) plantan:

Samkönade blommor:
[attachment=2279:samkönade_kiwi.jpg]

Han blommor:
[attachment=2280:han_blommor.jpg]

Lycka till med dina plantor! smile.gif
stennie
Tack för bilderna på blommorna, har försökt hitta bilder på nätet utan att lyckas.

Här kommer en bild på hur mina ser ut nu.

[attachment=2439:Rotation...PICT0023.JPG]
clivia
Stennie, några finns på nätet, det är Actinidia chinensis du bör leta efter.

MVH/clivia
clivia
Vad gäller bilden, kiwin är finfin tummenupp.gif men jag på din plats skulle välja lite breddare stöd ungefär sådant som det görs för att odla vindruvor (kiwin växer ungefär på samma sätt) wink.gif Lycka till!!! smile.gif

MVH/clivia
clivia
Några bilder på kiwi fröplanta (Actinidia sinensis) som står nyligen i blom (i Slovakien):

[attachment=3131:kiwi4.jpg]
[attachment=3132:kiwi9.jpg]
[attachment=3133:kiwi3.jpg]

Jag önskar lycka till och sådan glädje som jag upplever till alla kiwiodlare på Odla.nu. Det tar tid men jag är övertygad om att åtminstone i Skåne är det värd ett försök. Den här fröplantan är totalt frostbeständig i slovakiska förhållanden.


MVH/clivia






clivia
Kiwi fröplanta i juli 2007:

[attachment=5566:kiwi_juli_2007.jpg]
[attachment=5567:kiwi__juli_2007_4.jpg]

MVH/clivia
Fenja
Jag har bäbbar av okänt kön som jag kan byta mot annat?
Mvh
Fenja
stennie
CITAT (clivia @ 28-07-2007, 20:05) *
Kiwi fröplanta i juli 2007:

[attachment=5566:kiwi_juli_2007.jpg]
[attachment=5567:kiwi__juli_2007_4.jpg]

MVH/clivia


Grattis, hoppas dom smakar gott!!!!
Alexander-VG-zon3
angående härdigheten

dom här sorterna finns det
http://davesgarden.com/pf/go/55681/
http://davesgarden.com/pf/go/58337/
http://davesgarden.com/pf/go/796/
http://davesgarden.com/pf/go/58338/
http://davesgarden.com/pf/go/140460/

minikiwi och kamelontbuske funkar bra i Sverige (kamelontbuske befruktar kiwi) ,, sen finns där ett par till och också då
Actinidia chinensis den är inte direkt härdig i hela Sverige men funkar bra i skyddat söderläge i zon 0-1(2) plus finns det sorter av Actinidia chinensis som är härdigare som klara neråt -17c -25c som även skulle funka i Sverige i milda delar . hur det går med frukt sättningen hos oss med Actinidia chinensis vet jag inte,men Actinidia arguta (minikiwi) klarar att sätta frukt här plus finns där av den andra sorter med speciella egenskaper som att hinna mogna och mer härdighet .

och jag kan hålla med andra om att det är bättre att köpa på plantskola eller köpa frön . dom som man köper på mataffären är oftast framtagna för att få så fin frukt som möjligt och inte fokuserad på härdighet . och klara kanske bara runt -10c -12c . plus ska man ha den i kruka vill kiwi ha det väldigt svalt på vintern och gärna nån lätt frost natt på hösten/vintern och sen ska den vila i 0c . sen tar man ut den tidigt på året typ i feb-mars nånting och har den ute i söderläge och tar sen in den i sept-dec beroende var man bor i landet .
clivia
CITAT (flaxss @ 29-07-2007, 13:56) *
angående härdigheten

dom här sorterna finns det
http://davesgarden.com/pf/go/55681/
http://davesgarden.com/pf/go/58337/
http://davesgarden.com/pf/go/796/
http://davesgarden.com/pf/go/58338/
http://davesgarden.com/pf/go/140460/

minikiwi och kamelontbuske funkar bra i Sverige (kamelontbuske befruktar kiwi) ,, sen finns där ett par till och också då
Actinidia chinensis den är inte direkt härdig i hela Sverige men funkar bra i skyddat söderläge i zon 0-1(2) plus finns det sorter av Actinidia chinensis som är härdigare som klara neråt -17c -25c som även skulle funka i Sverige i milda delar . hur det går med frukt sättningen hos oss med Actinidia chinensis vet jag inte,men Actinidia arguta (minikiwi) klarar att sätta frukt här plus finns där av den andra sorter med speciella egenskaper som att hinna mogna och mer härdighet .

och jag kan hålla med andra om att det är bättre att köpa på plantskola eller köpa frön . dom som man köper på mataffären är oftast framtagna för att få så fin frukt som möjligt och inte fokuserad på härdighet . och klara kanske bara runt -10c -12c . plus ska man ha den i kruka vill kiwi ha det väldigt svalt på vintern och gärna nån lätt frost natt på hösten/vintern och sen ska den vila i 0c . sen tar man ut den tidigt på året typ i feb-mars nånting och har den ute i söderläge och tar sen in den i sept-dec beroende var man bor i landet .


flaxss,

jag vet inte om du har några erfarenheter med kiwiodlingen men jag kan inte rekomendera att odla kiwi i en kruka om man vill se frukt på växten. Sedan kan jag inte hålla med dig om att det är bättre att köpa växten på plantskola eller köpa frön. Varför? Tror du att de på en plantskola i Sverige fokuserar på härdighet hos Actinidia chinensis? Om sådant är fallet skulle jag gärna veta om dessa plantskolor. Min kiwi odlad från frön av första frukter importerade till Slovakien från Nya Zeeland (1986-1987) har klarat alla vintrar i cca 20 år och jag kan garantera att det varit dagar med lägre temperatur än -10 eller -20 grader i min hemtrakt. En äldre dam i Tyskland har en 25 årig fröplanta med frukt på den också. Det samma gäller Tjeckien, tyvärr är jag bara i kontakt med en man som bara har en hane-växt men den är 100% härdig.Här är bild på den tyska växten:

[attachment=5597:kiwi_Tys..._25_år_2.jpg]
[attachment=5598:kiwi_Tys...nd_25_år.jpg]
[attachment=5599:kiwi_Tyskland_25år.jpg]

Och detta är den tjeckiska hanen (18 årig fröplanta):(juni 2007)

[attachment=5603:hane_kiw...Tjeckien.jpg]
[attachment=5604:hane_kiw...eckien_2.jpg]

Actinidia arguta (minikiwi) och Actinidia colomicta (kamelontbuske) är härdiga sorter åtminstone i Skåne. Vuxen Kiwi (fröplanta) i vinterdvala är också härdig. Det är tyska, tjeckiska och slovakiska erfarenheter. En gång till: Kiwi är ingen krukväxt. Den behöver vila ordentligt på vintern.

MVH/clivia
Alexander-VG-zon3
nej jag rekommenderar inte att ha kiwi i kruka jag rekommenderar att man planterar ut den på friland . men bor man i zon 5-8 har man inget val och som jag skrev , måste dom stå väldigt svalt på vinter för att kiwi ska trivas .

skrev så här

''plus ska man ha den i kruka vill kiwi ha det väldigt svalt på vintern och gärna nån lätt frost natt på hösten/vintern och sen ska den vila i 0c''

och angående köpa plantor eller frön så menade jag på mini kiwi framför allt och ja dom har bättre härdighet på dom man köper på plantskolor . säljs i Sverige mini kiwi som ska klara zon 5 . både kamelontbuske och mina kiwi odlas som trädgårds växter här och kan klara sig till zon 3-5 .

vet du då vilken sort din Actinidia chinensis är ?? och va den täck av snö och planterat i söderläge ?

och hur kiwi klarar sig nere i Europa funkar inte riktigt för Sverige . för det första kortare vinter och varmare och längre somrar i Europa vilket gynnar äkta kiwis härdighet . även om Tyskland,Tjeckien,Slovakien kan ha snäppet kallare än skåne så har dom detså högre medel temperatur på sommaren plus längre sommar och även mer snö på vintern säkert för dom är mer av ett inlands klimat än vad skåne har . skåne har mild vinter som är snö fattig och regnar ( regnar på dagen blir -10c på natten inte jätte bra för växter) men även svala somrar . och äkta kiwi klara sig även hyfsat bra i södra skåne men knappast i hela skåne och ännu mindre i hela Sverige .
clivia
Flaxss,

vad gäller temperaturen i min hemtrakt på vintern kan det vara mycket kylligare än här tack vare inlands klimat som du skriver plus det är inte säkert att det finns någon snö när det fryser och är -20 grader. Jag kan hålla med dig om att sommar temperaturen i genomsnitt kan vara högre men det är inte regel.
Du har skrivit:
...och jag kan hålla med andra om att det är bättre att köpa på plantskola eller köpa frön . dom som man köper på mataffären är oftast framtagna för att få så fin frukt som möjligt och inte fokuserad på härdighet . och klara kanske bara runt -10c -12c ... Jag har förstått att du menar Actinidia chinensis. Eller tror du att man kan köpa minikiwi eller frukter från Actinidia colomicta i mataffären? Jag har i alla fall inte sett dem där.

Jag har en fröplanta, detta betyder att det kan vara en ny sort av Actinidia chinensis med andra egenskaper än den importerade kiwin och fullt anpassad för nya förhållanden. Efter 20 år kan jag säga det. Från kiwi som jag har sått i söderläge, det har varit 7 stycken blommar bara en hane och detta året första gången en samkönad växt men den har bara en frukt. Den här som jag skriver om är planterad i nordläge utan så mycket sol och ändå växer den bättre än alla andra. Det här året har den 30 styck frukter.

Vad jag vill säga, flaxss, är att du inte kan dra slutsatser
äkta kiwi klara sig även hyfsat bra i södra skåne men knappast i hela skåne ...., om du eller andra här inte har försökt odla den från frö på platsen (inte köpta plantor). Det var många som sagt att det inte går att odla kiwi i Slovakien ännu mindre i nordläge utan skydd när jag har gjord detta försök i Slovakien. Det tar tid att bevisa saker. Jag kunde också ha sagt - "Hur kiwi klarar sig nere i Nya Zeeland, funkar inte riktigt för Slovakien..."

MVH/clivia

clivia
CITAT (stennie @ 29-07-2007, 13:26) *
Grattis, hoppas dom smakar gott!!!!


Tack thanks.gif , Stennie, vänta bara, det tar tid men belöningen är desto sötare!!! slap.gif Kiwi smakar precis som den ska men jag måste vänta till slutet av oktober tills frukterna mognar smile.gif !

MVH/clivia
Alexander-VG-zon3
högre sommar temp så klara sig kiwin bättre . och som jag skrev klara den sig i södra skåne och östra och västra men inte lika bra i norra av andras erfarenhet som bor i samma område som mig där kiwi frös bort just den äkta , hur vintern va då vet jag inte men då jag sällan har under -25c -23c så blev det nog runt -20c .

och ja jag har sett äkta kiwi säljas här på plantskolor just vilket sort namn det är vet jag inte .

och att dina klara sig jag säger inte emot dig alls . jag bara menar att vi pratar inte om samma klimat . och den äkta kiwin är inte helt härdig i hela Sverige . men jag som zonknäckare hade planterat den på friland och gjort som du ,för jag är den som plantera växter som bara klarar -5c i min trädgård . om du läser mitt första inlägg så skrev jag


''Actinidia chinensis den är inte direkt härdig i hela Sverige men funkar bra i skyddat söderläge i zon 0-1(2)''

har du själv planterat ut äkta kiwi(deliciosa-chinensis) i skåne i zon 3 nån gång och sett hur den funkat under 5-10års tid ??

clivia
CITAT (flaxss @ 29-07-2007, 18:53) *
högre sommar temp så klara sig kiwin bättre . och som jag skrev klara den sig i södra skåne och östra och västra men inte lika bra i norra av andras erfarenhet som bor i samma område som mig där kiwi frös bort just den äkta , hur vintern va då vet jag inte men då jag sällan har under -25c -23c så blev det nog runt -20c .

och ja jag har sett äkta kiwi säljas här på plantskolor just vilket sort namn det är vet jag inte .

och att dina klara sig jag säger inte emot dig alls . jag bara menar att vi pratar inte om samma klimat . och den äkta kiwin är inte helt härdig i hela Sverige . men jag som zonknäckare hade planterat den på friland och gjort som du ,för jag är den som plantera växter som bara klarar -5c i min trädgård . om du läser mitt första inlägg så skrev jag
''Actinidia chinensis den är inte direkt härdig i hela Sverige men funkar bra i skyddat söderläge i zon 0-1(2)''

har du själv planterat ut äkta kiwi(deliciosa-chinensis) i skåne i zon 3 nån gång och sett hur den funkat under 5-10års tid ??


Flaxss, du skriver:

... jag kan hålla med andra om att det är bättre att köpa på plantskola eller köpa frön . dom som man köper på mataffären är oftast framtagna för att få så fin frukt som möjligt och inte fokuserad på härdighet . och klara kanske bara runt -10c -12c .

... angående köpa plantor eller frön så menade jag på mini kiwi framför allt och ja dom har bättre härdighet på dom man köper på plantskolor . säljs i Sverige mini kiwi som ska klara zon 5 .

Mina frågor var:
Varför är det bättre att köpa kiwi plantan eller frön på plantskola?
Tror du att man kan köpa minikiwi eller frukter av Actinidia colomicta i mataffären?

Ditt svar: Ja, jag har sett äkta kiwi säljas här på plantskolor...

Nej, vi pratar inte om samma klimat.

Hur det går med frukt sättningen i Sverige hos Actinidia chinensis vet du inte, men du hävdar å andra sidan att den funkar bra i skyddad söderläge i zon 0-1(2). Vad intresserar mig, flaxss, är konkret erfarenhet med A. chinensis eller deliciosa i Sverige inte bara rent antagande...det spelar ingen roll om det är i sydligaste delen av Skåne eller någon annan plats i Sverige.

Ja och en sak till, det går att korsbefrukta arter inom samma släkte - hybridisering. (kamelontbuske befruktar kiwi = hybrid)

MVH/clivia

Alexander-VG-zon3
köper man den i en plantskola vet man att man får rätt plantor för klimatet . köper man en frukt på en affär så vet man inte var frö källan är och oftast kommer den frö källan från plantor som är hårt dragna för att få bra skörd och frukter .

och jag menar så här . minikiwi och kamelontbuske funkar i Sverige det vet alla , däremot gör inte den äkta kiwin det mer än i zon 0-1(2) då jag vet att den fryser veck här i zon 2-3. för att få maximal härdighet på kiwi behövs varm och lång sommar vilket Sverige inte har men som du har hos dig . ditt klimat är inte samma som skåne så är det . för att kiwi ska sätta frukt behövs x antal värme och frostfria dagar som vi inte har i Sverige . den klara möjligen vintern i skåne men inte alla år får den frukt eller dör veck om vintern är hård och sommar sval .


taget från sidor

Plants requires a 6 - 8 month frost-free growing season[160, 200]. They are hardy to about -12°c when fully dormant but young growth is very subject to damage by late frosts, being killed back at -2°c[160, 200]. Plants also require a winter chilling of 600 - 1100 hours below 7°c and a long warm summer to ripen the fruit[200].

Adaptation: The plants need a long growing season (at least 240 frost-free days) which will not be hampered by late winter or early autumn freezes. When fully dormant they can withstand temperatures to about 10° F (and perhaps a bit lower.) However they must acclimate to cold slowly and any sudden plunge in temperature may cause trunk splitting and subsequent damage to the vine. Late winter freezing temperatures will kill any exposed buds which limits the adaptable growing areas of kiwifruit.

frågar dig igen ,, har du planterat äkta kiwi i skåne (eller Sverige) och haft en lyckad odling med den i ett par år?? om du inte har haft det så är det inte lönt att fortsätta denna diskussion . då jag vet äkta kiwi som frusit bort i norra skåne även då vintern är mildare än din .

du måste väl själv förstå att Slovakien och skåne har två helt skilda klimat . och plantor som kräver inlands sommar med kalla korta vintrar . kan dö i kustklimat med svala somrar och milda men längre och ostabila vintrar . då förstår du även att det påverkar växternas överlevnad i kustklimat som kräver en inlands sommar för att överleva en vinter .

en äkta kiwi vill ha inlandsklimat för att klara vintern vilket du har rätt så utpräglat i Slovakien därav trivs dina plantor där ypperligt men dom är inte helt hundra vinter härdiga i skåne för det liknar mer av ett kustklimat . resten av Sverige har inlandsklimat men även kort sval sommar med följd av en lång kall inlands vinter därav klara inte äkta kiwi heller resten av Sverige så bra . för den behöver lång het sommar för att klara kall inlands vinter . lika så behöver den lång het inlands sommar för att kunna mogna och sätta frukt .

men den kan klara sig i zon 0-1(2) med risk att den fryser bort en vinter och med risk att en del somrar inte hinna mogna .
mjaumuffins
Upptar en gammal tråd här...
Det är så att vi har drivit upp kiwiplantor från frön (köpt frukt på vanlig butik) i skolan och ska nästa vecka ha "trädgårdsdagar" (går i trädgårdsskola) där vi tänkt sälja dessa plantor.
Jag har förstått av det som skrivits här att de inte tål köld, rätt?
KAN man ha den som krukväxt om man så vill, eller är det helt omöjligt? Löns det ens att försöka sälja plantorna för några futtiga euron?
Ifall den kan säljas, vilka tips kan man ge kunden???
Alet
Hej
Jag vill visa min Kiwi som min Mamma satte som urpillat frö för ca 30 år sedan.
Levde ett år inomhus i hennes köksfönster och därefter på friland ute.
Jag bor i Halmstad så här överlever den i skyddat söderläge när havet.
Plantan är en hane och jag har i många år sökt en hona.
Har i år köpt ett praktexemplar av Actinidia chinesis Solo självfertilsom hos Ronnie Nordin Växtimperiet Båstad -Proffs på Citrus, Palmer och Medelhavsväxter ( finns på Facebook )
Blir spännande att möta nästa vår.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon