Full version: kiwi
pantis
hej alla växtälskare, jag är nybörjare så jag undrar hur man kan få fram kiwi fröna från ett kiwi och hur går man till väga för att få en kiwi planta.

Tack
mogge92
Jag skulle rekommendera att du köper en kiwiplanta, eftersom dom är härdigare och blomvilligare än "köpekiwin". En sådan kostar mellan 100-150kr ca.
KURT
Det går bra att bara pilla ut frön från en kiwifrukt och försöka att torka bort så mycket som möjligt av "kletet" runt fröna och sedan bara så dem. Sedan är de flesta kiwisorter skildkönade så om man skall få frukt behöver man oftast en hon- och en han-planta (så det räcker inte att köpa "en kiwiplanta") .

Det kan dock vara bättre att köpa planOR eller köpa frön eftersom man då får sorter som passar bättre i svenskt klimat, de har bla kortare utvecklingstid och de blir mindre (kiwi kan bli STOR). De flesta fröfirmor har också kiwifrön.
clivia
Det är inget problem att så kiwi frön. Du kan torka de på en tallrik, det dröjer kanske en vecka och sedan kan du så. De gror bra och växer snabbt. Du behöver tålamod, det tar tid att ha frukter på sådana plantor. Jag själv har väntat i 18 år och denna tid har överlevt 7 plantor. Men jag har fått en belöning. En av dessa plantor är samkönade, 3 har fortfarande inte blommat och 1 är en han planta. De lever ute sitt eget liv och behöver inte så mycket omhändertagande kanske lite kogödsel är de tacksamma för i början av året. Ja, den måste klippas också. Men jag måste varna dig, detta är ingen krukväxt, kiwi behöver utrymme för att utvecklas och ge frukt.
clivia
Men jag måste varna, detta är ingen krukväxt, den behöver plats för att utvecklas och ge frukter. Jag har redigerat mitt föregående bidrag men det går inte att ta bort det här. no.gif Ursäkta mig jag har skrivit lite för mycket.
clivia
Några bilder på min kiwi som snart ska blomma:
[attachment=2255:P5070002.JPG]
[attachment=2256:P5070004.JPG]
stennie
Va kul att se! bravo.gif 000.gif