vaniljstången
Hej!

På vår tomt har vi en ca 20 år gammal sockertopp som är mycket vacker, i alla fall om man tittar en halvmeter upp från marken. Nedre delen är risig och utan barr på grund av att andra plantor funnits planterade intill stammen. För tre år sedan tog jag bort de "störande" plantorna och hoppades på att nya grenar skulle växa ut i nedre delen, dessa har dock uteblivit. sweatingbullets.gif
Nu undrar jag om man kan gå lös med en grensax och ta bort de skadade grenarna längst ner? Är det något speciellt man bör tänka på vid denna typ av beskärning?

/Petra
KURT
Nejdå, men det kommer nog inte att komma nya grenar, de flesta granar bryter inte nya grenar. Så det riskerar bara att bli ännu mera tomt.
Åsa, mälardalen zon 2
Nej det kommer inget nytt därnere. Jag har dock sett flera lyckade uppstammningar av sockertoppsgran = man plockar bort alla de där risiga och halvdöda/döda grenar som finns längst ner så man får en fri stam längst ner och sedan kan man plantera något runtomkring sockertoppsgranen.
vaniljstången
Tack för era svar!
Då plockar jag fram grensaxen!

//Petra
Hannele
Man får ju plats att plantera annat trevligt under en uppstammad sockertopp.

[attachment=2407:dscf0093.jpg]
ingrid fuxwall
Nu har jag lärt mig något nytt - hade inte den blekaste aning om att detta var en sockertopp.

ingrid
vaniljstången
Hej Hannele!
Tack för din fina bild! Jo, nu kommer jag definitivt att klippa bort riset längst ner på min sockertopp! Har ni några bra förslag på lämpliga växter att plantera "under"?

//Petra
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon