Full version: Prunus Avium 'Sam'
Johanna V
Vi har nu införskaffat 'sam' körsbärsträd och det ska planteras strax.
Någon som har erfarenheter om detta träd?
Någon som kan ge råd om beskärning? Kronan (dvs de 4 grenar som finns) är väldigt tät, kan man böja grenarna? Hur förbereder man jorden?

Tackar för svar!
Åsa, mälardalen zon 2
Det verkar vara ett starkväxande körsbärsträd du har köpt = det blir ett riktigt stort träd.

Gräv en rejäl grop på en solig och väldränerad plats (där det finns plats för ett stort träd), blanda den befintliga jorden med ex. kompost och köpejord. Plantera trädet så att det ser ut att sitta på en kulle, jorden i gropen brukar sjunka åtminstone 1-2dm efter ett par år. Vattna rejält vid planteringen + under hela första odlingssäsongen + under torka i framtiden.

Beskärning: Körsbär ska inte behandlas som äppelträd det mår de inte bra av. Man brukar klippa mycket lite i körsbär. Det man kan ta bort på ett ungt träd är ex. en dubbeltopp (+skadade och sjuka grenar kan man alltid ta bort), trädet blir finast ifall det bara har ett toppskott. Beskärning av körsbär utförs under JAS. Körsbär växer ganska tätt ifall man jämför med äpple och det är helt OK så ska körsbär vara, böja ner grenar tycker inte körsbär om att man gör det blir ofta gummiflöde i dessa grenar, hela prunussläktet är så det är därför man ex. inte använder sånt som körsbär och plommon till den typen av spaljeer man kan använda äpple och päron till de mår helt enkelt inte bra av alla de där böjarna.

Såhär står det om växtsättet på Sam på Ebeplants hemsida:

Växer medelstarkt, både uppåt och på bredden och bildar en tät krona. Bördigheten är god
Johanna V
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 18-05-2007, 15:21) *
Körsbär växer ganska tätt ifall man jämför med äpple och det är helt OK så ska körsbär vara, böja ner grenar tycker inte körsbär om att man gör det blir ofta gummiflöde i dessa grenar, hela prunussläktet är så det är därför man ex. inte använder sånt som körsbär och plommon till den typen av spaljeer man kan använda äpple och päron till de mår helt enkelt inte bra av alla de där böjarna.



Tack så mycket för svaret.
Ja, det verkar som att det blir ett stort träd. Det var käre far som valde och jag hoppas att han vet var han gett sig in i...=).

Än så länge verkar vi ha gjort allt rätt. En fråga till om att böja grenar. Jag hade inte tänk försöka spaljera, utan jag ville bara sära lite mer på grenarna eftersom alla pekar rakt uppåt. Om jag inte böjer, kommer grenarna sära mer på sig i framtiden? Om jag böjer lite lätt, är det fortfarande risk för gummiflöde då?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon