katrin
Vi har fått ett presentkort att köpa ett familjeträd -fyra sorter. Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av detta? Funkar det?Har hört att de gärna blir sneda, att någon sort kan ta över. Stämmer det? Är det fint eller ser det mest konstigt ut? Vilka sorter brukar ingå?

Vad tror ni, är det ett bra köp eller ska vi hellre satsa på ett vanligt äppleträd?
Åsa, mälardalen zon 2
Ja det kan bli lite sämre form på familjeträdet, alla äppelsorter har ju olika växtsätt och en del är svagväxande och andra är starkväxande så det blir lätt ojämt i formen, men fungerar gör det. Familjeträdet har dock fördelen av att man kan få flera olika äpplen på samma träd vilket kan vara bra för de som har en liten trädgård som bara kan ha ett träd. Det brukar finnas flera olika familjeträd i trädgårdsbutiken man använder inte samma 4 äppelsorter på alla träd utan man får läsa på träden och se om de äppelsorter man gillar finns med, ofta brukar det dock finnas både någon sommarsort och sedan några höstsorter och ev. någon lagringssort, så man kan få skörd under lång tid.

Estetiskt sätt blir det ofta finast att ha bara en sort per träd, så har ni plats kanske det går att byta familjeträdet mot ex. 2 äppelträd familjeträd brukar ju vara mycket dyrare än äppelträd som det bara finns en sort på, familjeträd med fyra sorter brukar ofta ha ungefär samma pris som 2 vanliga äppelträd (men detta kan ju variera på olika ställen).
KURT
Man kan väl säga att ett familje träd kräver mera skötsel = noggrannare klippning, just för att kompensera för att olika sorter har lite olika växtsätt och växttakt. Har ni gott om utrymme - köp flera äppelträd med 1 sort på varje. har ni ont om plats så kan familjeträd vara bra.
Cassandra
Vi har ett familjeträd som vi trivs bra med.
Lonicera
När vi flyttade in i vårat hus var här planterat två familjeträd. De hade hopplöst uppbyggda och det var jättesvårt att få snygga. Den ena har jag flyttat till en mindre synlig del av trädgården för den var så ful.
Ett annat dilemma jag upptäckte var att det är så svårt att veta på vilken gren de olika sorterna sitter. Lappen fanns kvar runt stammen som gav info. om vilka sorter träden hade, men på vilken gren? Det innebär att det är så svårt att veta när de är som bäst att skörda. Om man får 1 eller 2 äpplen på en gren och sedan skördar man det ena äpplet för man tror att det är dags. Sedan visar det sig att det inte var riktigt bra än, då har man bara det andra äpplet kvar.......Det blir väl bättre när träden är så stora så de börjar ge fler äpplen på varje gren men det är tråkigt när de är unga.

Jag har nu planterat 'vanliga' träd med en sort på varje.
mamamaggan
Vi har ett familjeträd med 3 sorter. Visst växer de olika men trädet som helhet ser jämnt och bra ut. Fördelen som vi ser det är att man får flera olika sorters äpplen ( sommarfrukt, höst och vinter frukt ) på samma träd och inte så många av varje. Är man inte en stor familj så kan ju det vara en fördel.
Cilla
Om man har ett familjeäppelträd tycker jag man ska njuta så mycket man kan av det. Om man är i situationen att man kan välja att köpa nya träd så tycker jag man ska välja bort familjeträden. Visserligen ger de flera sorters frukter på samma träd redan från början (efter de vanliga 5-10 åren som man vanligtvis får vänta på äpple) men man förväntar sig ofta mer av sitt äppelträd i trädgården, t ex att det ska gå att sitta, klippa gräs eller gå under dem (det går ofta inte med familjeträden eftersom ymparna sitter så lågt och man inte vill stamma upp trädet), att de ska vara hyfsat symmetriska, att de inte ska vara mer känsliga för svampsjukdomar än vad äpple normalt är mm.

Och i detta håller inte familjeträden. Mycket bättre för att få mycket frukt på liten yta är att sätta en spaljé, göra en fruktberså, en frukthäck eller att köpa ett äppelträd som är satt på en grundstam (rot) som gör att det inte blir så stort, eller att sätta ett äppelträd som får växa till dig och senare ympa in flera sorter i det yttre grenverket. Om man låter träden blir 20 år och sedan ympar kan man ha många fler sorter än 4 dessutom. I mitt 26-åriga äppelträd har jag över 25 sorter, och det i det yttre grenverket.
ewa zon 3
CITAT (Cilla @ 23-05-2007, 02:24) *
Visserligen ger de flera sorters frukter på samma träd redan från början (efter de vanliga 5-10 åren som man vanligtvis får vänta på äpple) men man förväntar sig ofta mer av sitt äppelträd i trädgården, t ex att det ska gå att sitta, klippa gräs eller gå under dem (det går ofta inte med familjeträden eftersom ymparna sitter så lågt och man inte vill stamma upp trädet

Viktigt det här med stamhöjd tycker jag för när grenarna sitter lågt så blir trädet svårskött och man måste hela tiden kröka rygg för att komma åt under. Visst går det att få trädet någorlunda snyggt genom beskärning men jag tycker att det tar mer tid och är svårare att få till det bra jämnfört med ett "En-sorts-träd"
Även familjeträd blir stora med tiden och sitter grenarna lågt "äter de upp" mycket yta på en liten tomt eftersom du måste gå runt och det är svårt att utnyttja ytan under till något vettigt.
Vi tog bort vårt familjeträd förra året, mycket pga att det var bara en av sorterna som var frisk och gav fina äpplen. Det var dessutom den mest svagväxande sorten och de andra bredde ut sig och skuggade den "bra" sorten trots beskärning och gallring. Rent estetiskt såg trädet konstigt ut tycker jag men det är ju personligt.

/Ewa
Jan af Lisö
Konstigt att de egentligen heter familjeträd, borde heta något i stil med Sort X med sorterna Y, Z, w inympade !!!

Jag har bara unga (planterade 2000 och 2002) familjeträd, plommon och päron, och kan konstatera följande:
- Plommonträdet är Opal, med en gren Viktoria och en gren RC'd Oullins (tror jag). Till slut blir det väl 95% Opal, men de är goda också och mognar tidigt. Viktoria är inympad "i mitten" så trädet ser än så länge symmetriskt ut och 3:e ympen (RC'dO ?) växer inte starkare än de andra, i alla fall inte ännu.

-Päronträdet är mer intressant, stammen och 2 nedersta grenarna är Clara Frijs, sen finns det en gren Götebeorgs Diamant samt en gren Gråpäron. Toppen är Carola (sorter är mina ansatser då jag inte har fått några päron ännu). Det innebär att om något decennium blir det mesta av trädet Carola. Ser också att Gråpäronympen är mycket starkväxande och riskerar i fratiden att bli väldigt dominant och göra trädet ytterst osymmetriskt.

Så går det om man köper träden först och börjar engagera sig i trädgårdsforumet sen !!!

De kommer att få leva så länge de är friska, ger goda frukter och inte ser för fula ut.....
KURT
Just plommon tycker man skulle kunna bli problem, eftersom fruktsättningen är så olika mellan olika sorter. Man bör nog vara noga med kartgallring där.
Big Gardener
CITAT (KURT @ 23-05-2007, 11:51) *
Just plommon tycker man skulle kunna bli problem, eftersom fruktsättningen är så olika mellan olika sorter. Man bör nog vara noga med kartgallring där.


Speciellt som att vissa ympar kan vara ganska dåligt gjorda och fruktsättningen kan vara så kraftig att ympen riskerar brytas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon