solitus
Vi har en häck som planterades förra året av förra ägarna till huset.

Häcken är en Cypress (tror jag, tuja?)

vilket fall, så är topparna på buskplantorna bruna på dem flesta plantor. håller den på att dö? finns det något man kan göra? gödning?

Jag har rensat under plantorna och vattnat.
Fenja
Hej och välkommen hit! Thuja kan behöva täckning av säckväv under våren då den lätt bränns i den starka solen. Det är tjäle kvar i marken och den kan inte dricka tillräckligt. Tänk på det till nästa år!
Du kan klippa bort de skadade partierna, men de kommer inte att växa ut igen så var varlig på handen.
Mvh
Fenja
solitus
ok, men det var brunt redan i vintras, tror inte det är solen som har orsakat detta. (men vad vet en it-kille om växter) =))

kommer det bruna försvinna? eller måste man klippa bort det?

finns det något jag kan göda med eller är det onödigt?
Älvsjö
Hej,

jag har lite liknande problem. Vi har en trådcypress, ca 1,8 m hög, troligtvis planterad mitten på 60-talet. Den står nu bredvid en häck av taggtorn som vi måste ta bort för den har blivit för gammal. Nu ser jag till min förskräckelse att Trådcypressen, som jag tycker är bland det bästa vi har i trädgården, gulnar kraftigt. Den ska väl vara grön hela vintern? (vi flyttade in här i valborg så jag har inte sett den på vintern tidigare). Beror det på för lite vatten? Jorden den står i är ganska tung och lerhaltig och läget halvskuggigt. Stockholm är väl zon 2?

Nu under hösten har jag tagit bort gamla nedfallna blad och sådant som tidigare har täckt jorden. Kan det ha samband? Vad ska jag göra för att stopp att den gulnar? Eller kommer den tillbaks i vår?

Hälsningar
Cissi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon