Afrodite6177
Hej!
Behöver lite hjälp med mina ny inköpta clematisar.
Ska sätta ut dom i trädgården,och har inte en anning om hur dom vill ha det.
Soligt skugigt eller kanske båda.
Så snälla hjälp mig!

Tack på förhand Afrodite
*Humlan*
De flesta klematis vill ha halvskugga. Inte full stekande sol hela dagarna. Jag har min "Nelly Moser" vid ett plommonträd, jag har skuggat dess rötter med en tegelpanna. Längre fram i sommar kommer prästkragar och salvia att skugga ännu mer.
Navigo
Jag har också en Nelly Moser, jättefin när den blommar. Den står i full sol med någon slags marktäckare, c:a 2dm hög, vid "fötterna" och (förra ägaren planterade båda) verkar trivas alldeles utmärkt. Fast jag har svårt att få den att växa och klänga uppåt. Den vill mest växa utåt och över all gammal ved, så den blir tjockare och tjockare. Vad jag har förstått så ska man rensa bland de gamla grenarna men det är verkligen svårt för allt är så intrasslat i varann. Hur gör ni?
Afrodite6177
CITAT (*Humlan* @ 21-05-2007, 12:07) *
De flesta klematis vill ha halvskugga. Inte full stekande sol hela dagarna. Jag har min "Nelly Moser" vid ett plommonträd, jag har skuggat dess rötter med en tegelpanna. Längre fram i sommar kommer prästkragar och salvia att skugga ännu mer.



Satte ut min klematis,men nu verkar den stå still.
Har inte växt en mm.
Ändå har det ju vbarit väldigt varmt.
Vad kan detta bero på??

afrodite
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon