Xelma
Jag får varje år mer eller mindre angrepp av bokbladlus. Än är trädet under 2 meters höjd, dvs hanterbart. Finns det något sätt att behandla, typ limring? Klarar sig trädet bättre om det står blåsigare?
KURT
Om det är myror som sköter bladlössen så brukar det hjälpa att bekämpa myrorna, eller bara se till att de inte kan klättra upp i trädet (limring). Bladlöss utan myror brukar bara vara ett tillfälligt problem tidigt på säsongen, senare hinner bladlössens naturliga fiender ikapp.
Xelma
Jag trodde myrorna var bra för att bekämpa (mjölka) bladlössen? Är det tvärtom så att de främjar löss? Där är myror också. Det är de ulliga bladlössen som är där.
KURT
CITAT (Xelma @ 23-05-2007, 11:11) *
Jag trodde myrorna var bra för att bekämpa (mjölka) bladlössen? Är det tvärtom så att de främjar löss? Där är myror också. Det är de ulliga bladlössen som är där.


Myrorna skydda bladlössen (deras kor!) mot bladlössens fiender, de kan t o m ta med sig bladlöss ner i boet så att de får övervintra där. Myrorna sprider också ut bladlössen (vallar dem).
Xelma
Där ser man! Då kanske jag ska börja med myrmedel runt trädet och prova limring. Tack!
Airamya
Bokbladlusen är ju lite speciell har jag förstått. Min blodbok drabbades av det förra året och jag läste då att det bästa man kan göra är att spola med vattenslangen underifrån, hårt, varje dag.
Jag gjorde det under ett par veckors tid (min blodbok är jäääättestooooor) och problemet försvann. Har hittills inte dykt upp igen (peppar, peppar...).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon