Full version: Artbestämning
Tullia
Jag vill inte slita på er med alltför banala frågor (kan bli väldigt många annars...). Därför undrar jag om det finns någon form av lathund/flora på nätet där man kan mata in olika karaktärsdrag på ett träd t ex, för att sedan få förslag - och bilder - på vad det kan vara. Om man sedan ändå går bet så kan man ju fråga er här...

Jag känner kanske själv igen fem olika träd på egen hand, så det känns löjligt att beta av de andra i trädgården här i detta forum...

Om ni ändå är nyfikna så kan jag berätta om dagens frågetecken: Stor "buske" med blodboksröda blad, har sett liknande men gröna ute i skogen, de största jag såg där var som små träd, flera små stammar (varför jag säger buske), ludna blad och smågrenar, hängen som på björk, räfflade blad (typ avenbok), bladen kanske är 5-6 cm i diameter, någorlunda rund form på dem som avslutas med en "spets". Tyvärr kommer jag inte att producera något foto, och jag tar absolut inte illa upp om ni inte lägger någon energi på artbestämning.
Piccante
Blodhassel kanske??? Googla på det och jämför.
Big Gardener
Låter onekligen som Blodhassel, Corylus maxima 'Purpurea'
Tullia
Tackar!

Jag sökte och hittade någon enstaka bild (som inte var jättebra). Det verkade stämma ganska bra. Jag får nog ta och köpa mig en vanlig flora annars. Eller sno på någon mellanstadieskola.
Eva 33c
Enstaka bild? Min sökning gav 4170 träffar
Tyvärr har jag inte stör på någon sida på nätet där man kan söka efter en växt via olika "kriterier", det hade varit en höjdare. Skulle vara intressant om någon på forumet kan svara på den delen av din fråga.
Annars får det väl bli mellanstadieskolan bibliotek då... Finns kanske tips på någon bra bok i ämnet?
Tullia
Jag kanske ska förtydliga hur jag menade...

Jag fick också väldigt många träffar, många fler än jag iddes gå igenom. Jag betade av ett antal varav de flesta inte hade några bilder alls, och några hade något blad på vanlig hassel eller motsvarande. Jag orkar inte gå igenom alla söksvar för att vara hundraprocentigt säker, utan nöjer mig med att det troligen är en blodhassel.

Skulle verkligen vara bra med en vettig söksida för sådant här.
Eva 33c
CITAT (Tullia @ 25-05-2007, 11:28) *
Jag betade av ett antal varav de flesta inte hade några bilder alls, och några hade något blad på vanlig hassel eller motsvarande.

Aha, men jag gjorde en bildsökning och fick alltså över 4000 bildträffar... flirting.gif
Tullia
Öhhh, vet inte hur man gör. Jag får se till att lära mig nästa gång jag söker. dunno.gif
Eva 33c
Om du använder google.se som sökmotor är det bara att välja "bilder" ovanför sökrutan så söker den på bilder istället för text.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon