dotpointer
Har gått runt i tankar att införskaffa ädelgran, och plötsligt en dag bara stod
det en gran på tomten med _en_enda_ RÖD kotte som pekar UPPÅT.

Och jag har då inte gjort något för att få dit den, den står på en
naturvuxen bergsbit.



Granen är ca 1,5 m hög och har bara denna kotte.

Vad är det för gran? Smultrongran...? Ädelgran eller tokerier...?
Är det en bonuskotte ? >)
Stella-Polaris
Ha ha!! Du har nog fått en frösådd Abies av något slag.

Måste se närmre på barren för att säga vilken det är.

Du kan själv enkelt kolla om det är en Abies (ädelgran).

Ta tag i ett barr och dra försiktigt av det längs med grenen i riktning mot stammen. Titta sedan på barrets fot. En Picea (vanliga granar) får ett litet bark drag med sig, på någon mm. Barkdraget är smalt och spetsigt. En ädelgran däremot får en liten rund "Fot" längst ner. Gå till en vanlig gran och ta ett barr så du har något att jämföra med.
Anders zon 1
Det är en blomställning med honblommor (det som kommer att bli en hängande kotte senare) på vanlig gran. Dom ser ut så där! Så det är med andra ord inte någon ädelgran du har utan en helt vanlig svensk gran. kolla länken: http://linnaeus.nrm.se/flora/barr/pina/picea/piceabi.html
dotpointer
Då har jag i alla fall en tjej på tomten, alltid något... rolleyes.gif

Tack för infon från er båda biggrin.gif

( En enda kotte... men det är en kotte iaf, ska man döpa bara
kotten eller hela granen till Tösen med stort T... ? naughty.gif coolgleam.gif sweatingbullets.gif )
Cilla
Jag har noterat att många granar i de skogar jag promenerar i har ovanligt lysande röda honkottar i år. Njutbart!

Våra vanliga svenska träd som t ex al, ek, lönn, lind, ask och buskar som krusbär, vinbär mm har fantastisk blom som är värda att uppskattas!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon