Olivia
Jag hade tänkt anlägga en liten syrenberså i min trädgård. För att göra på billigaste sätt funderade jag på att ta rotskott från min pappas gigantiska syrener (det finns mer än nog att ta av...). Men är det kört att plantera dem i slutet av juli? Man lär väl vattna massor, men kan man klara det? Eller bör jag vänta till nästa vår/försommar och prova då istället? Iofs så är det ju inte hela världen om de skulle dö förstås, för som sagt det finns mer än nog flirting.gif
Stella-Polaris
Plantera nu så går det säkert bra!! Du kan komplettera i sommar och nästa år om någon dör..
Åsa, mälardalen zon 2
Allra bäst är det att flytta rotskott när växten är i vila = utan blad = tidig vår eller sen höst.

(måste man ändå flytta när de är i full grönska brukar man behöva vattna ofta + man måste skydda bladverket med ex. fiberduk det tar ju tid innan det växer ut rötter som kan försörja bladverket så man bör försöka se till så avdunstningen från bladen hålls minimal.)
Olivia
CITAT (Stella-Polaris @ 27-05-2007, 16:29) *
Plantera nu så går det säkert bra!! Du kan komplettera i sommar och nästa år om någon dör..



Problemet är att jag har 40 mil hem... Och jag har ingen möjlighet att åka förrän om en dryg månad tyvärr -cry-.gif .

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 27-05-2007, 17:18) *
Allra bäst är det att flytta rotskott när växten är i vila = utan blad = tidig vår eller sen höst.

(måste man ändå flytta när de är i full grönska brukar man behöva vattna ofta + man måste skydda bladverket med ex. fiberduk det tar ju tid innan det växer ut rötter som kan försörja bladverket så man bör försöka se till så avdunstningen från bladen hålls minimal.)


Sen höst är ju ett alternativ förstås! Jag kanske ska planera in en sväng hemöver framåt hösten istället...
Stella-Polaris
Var bor du Olivia??? Det är nog inga problem att fixa rotskott där du bor.. Om du har nära till Södra Halland kan du få av mig..
Margith
Jag har lite erfarenhet av att flytta syrener och jag säger att det verkar handla om var du bor.
Jag har flyttat dem i slutet av maj till slutet av juli, med framgång, i zon 6 och 7.
I juli kräver de massor av vatten, bladen slokar så du tror de är bortom all räddning, men det fixar sig, bara du vattnar!
Gräver jag upp rotskott och omplanterar andra halvan i augusti... nej, då överlever de inte hos mig..
Olivia
CITAT (Stella-Polaris @ 27-05-2007, 19:42) *
Var bor du Olivia??? Det är nog inga problem att fixa rotskott där du bor.. Om du har nära till Södra Halland kan du få av mig..



Nej, det är säkert inga problem iofs, jag är nog mest bekväm av mig whist.gif , det är ju smidigt när man vet att det finns, och fina färger med! Mina grannar har rätt "klena" syrener ännu så länge, och vi känner inte så många runt omkring här tyvärr. Och det långt till Halland, längre än till min pappa faktiskt. Vi bor i Dalarna! Men jag funderar på att ta lite toppsticklingar och prova att rota dem i alla fall. Lite små experiment tänkte jag prova på!

CITAT (Margith @ 27-05-2007, 20:28) *
Jag har lite erfarenhet av att flytta syrener och jag säger att det verkar handla om var du bor.
Jag har flyttat dem i slutet av maj till slutet av juli, med framgång, i zon 6 och 7.
I juli kräver de massor av vatten, bladen slokar så du tror de är bortom all räddning, men det fixar sig, bara du vattnar!
Gräver jag upp rotskott och omplanterar andra halvan i augusti... nej, då överlever de inte hos mig..


Vi bor i zon 4/5 någonting. Och jag misstänkte nog det, att om man bara vattnar så...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon