mino
Detta är inte en praktisk fråga egentligen utan en filosofisk; ni som har småbarn och trädgård/balkongodlingar, har ni anpassat er efter barnen? Min dotter är 1 år och älskar att gå ut på balkongen och dra i alla blommor och blad. Å ena sidan tycker jag att en småbarnsfamilj kanske borde ha en småbarnsanpassad balkong utan krukor på golvet men samtidigt njuter jag så av mina odlingar och vill göra balkongen vacker med en massa olika krukor och lådor. Ett tredje alternativ är väl att låta henne dra i blommorna och köpa nya om de ser för avknipsade ut. Men helst vill jag ju ha dem i fred.

Detta är inget stort problem men jag undrar ändå; hur resonerar ni? Barnanpassat eller skönt?
Kortis
Kan väl inte påstå att jag har barnanpassat trädgården mer än att vi sår lite grönsaker och blommor i en pallkarage för barnens skull.Annars har jag både rabatter och krukor som jag helst ser att inte 2-åringen går och plockar i.De två större har lärt sig(7,5 år och 5,5 år).Jag räknar med att jag får lyfta ut lillkillen ur landet och att hålla kolla på honom hela tiden vi är ute i allafall i början av sommaren innan han har lärt sig vad som är tillåtet och inte.
Martina
Blomstertanten
Inte för att jag har småbarn nu , men inte anpassade jag odlandet efter det när ungarna var små. Det är allt ungarna man får anpassa i stället ! giggle.gif
Man kan ju undvika att ha tex. spikklubba o änglatrumpeter o sånt. Sen får man ju vara med o passa lite och lära de små att inte plocka blommor i krukorna om man vill ha dem fina.
Det lär man dem ju inte genom att inte ha några krukor ! sleep.gif

I trädgården får man ju va med o passa de små liven lite mer. När de blir så där ett par år kan man ju låta dem hjälpa till, de kan tex. få en egen liten plätt där man kan odla smultron o lite blommor som de kan få plocka av.
pleximaster
Vi har en 14 månaders flicka som älskar trädgården. Hon vet också om att hon inte får dra i blommorna i rabbatterna. Ibland vill hon det ändå och tittar på en lite försynt på en medans hennes lilla hand sträcker sig mot en nyutslagen pion. Då räcker det med en blick eller ett ord så drar hon undan handen. Samma sak var det med eluttagen (Trots pet-skydd vill man inte att de pillar i dem.) Runt jul i år ville hon alltid stoppa in fingrarna i dem, nu har hon lärt sig och man behöver mycket sällan säga till. Barn kan mer än vi vuxna tror om dem. Barn kan anpassa sig till allt annat så varför inte en balkong eller en trädgård.

mvh plexi
Olivia
Jag har inte direkt barnanpassat min trädgård, utan har både krukor och rabatter, där jag inte vill ha barn... Men visst, de är välkomna att titta, men inte vara "dum" med blommorna, bara klappa! Det är inga problem alls tycker jag, har inte haft några direkt problem med vare sig 3-åringen eller 1-åringen (lillebror har iofs haft lite mer att pilla med, men bryr sig helt enkelt inte så mycket). De tappar rätt snabbt intresset för att dra i blommor är min erfarenhet. Har även låtit alla krukor stå kvar inomhus. En kruka på en piedestal åkte i golvet när 3-åringen körde lite för fort på Bobbycaren, och en annan har åkt i golvet några gånger med lillebrors hjälp (det är alltid samma av någon anledning), men en ny vit kruka har jag råd med...

lyckero
Jag har bara försökt att ha så få giftiga växter som möjligt i trädgården.
Det brukar vara lättare att låta bli krukorna än växterna i rabatterna och överallt i gräsmattan.
Lillflickan, snart 5 har plockat högvis av tulpanknoppar och tyckt att hon varit sååååå duktig. Två år i rad. Men det har inte skadat tulpanlökarna alls, som nu blommar mer än någonsin.
Vi försöker att styra växtvalet till buketterna. Stora flickan sa att mamma tycker mycket om maskrosor, då jag bett henne att plocka stora buketter av densamma. Växter i gräsmattan - oftast tusensköna är också väldigt fina i buketter...
Pratar också mycket om att vara försiktig med blommorna och att det gör ont om de går sönder.
Oftast går det jättebra - det gäller att lära sig respekt för andras saker och för det levande.
Lyckero
mino
Tack för era svar, ingen har alltså övergett odlandet för mer en mer barnanpassad tomt, skönt!
Hannele
CITAT (lyckero @ 28-05-2007, 21:10) *
Jag har bara försökt att ha så få giftiga växter som möjligt i trädgården.

Man behöver inte undvika giftiga växter, viktigare att vakta sin tändvätska och annat,
inga barn har blivit förgiftade av växter, men 400 barn åker till sjukhus varje sommar för att de fått tändvätska i sej.

Barnen vill ha en rufsig trädgård, många träd att kättra i, bygga koja, mycket bär och frukt, persilja, gräslök att äta. Blommor att titta på. Redan en 2-åring förstår, när man förklarar, vilka växter är bra och vilka man ska undvika. (Fotbollsplan finns utanför trädgården, det behöver man inte ha hemma.) Barnen gillar asfalt mer än gräsmatta, redan en 1-åring älskar att köra omkring med sin gåstol, sedan 3-hjuling, skateboard, inlines, allt eftersom. Lätt att hålla barnen hemma med en bit asfalt. rolleyes.gif

Krümel
Vi har redan från späd ålder berättat hur man GÖR med blommor och växter. Och det vet väl alla att man luktar på blommor? :-) Det fungerar väldigt bra. Ibland behövs en påminnelse, hur gör man nu igen med blommor. Just det, lukta på blomman. Nu är vår dotter drygt två år och förstår rätt bra vilka blommor man kan plocka och vilka inte. Maskrosor tycker mamma är jättefina i en bukett, ja... yes.gif
Märta-Linnéa
CITAT (Hannele @ 29-05-2007, 21:00) *
Fotbollsplan[/s][/b] finns utanför trädgården, det behöver man inte ha hemma.)


Det har jag försökt säga till mina barn i alla år, men det hjälper inte! ranting.gif Fotbollar är späda växters värsta fiende men barnens bästa leksak. Det går helt enkelt inte ihop. Nu har vi fått en betydligt större trädgård men växterna får sina smällar ändå. Och jag känner mig som grannskapets värsta gnällkärring (vilket jag kanske är)?

Hur skapar man en trädgård där alla kan njuta? Kanske är det en utopi?

Cassandra
Barnen har alltid kommit i första hand för mig. Trädgården har vi fixat tillsammans. De har alltid älskat att plantera och sedan följa processen till att skörda.
Olivia
CITAT (lyckero @ 28-05-2007, 21:10) *
. Stora flickan sa att mamma tycker mycket om maskrosor, då jag bett henne att plocka stora buketter av densamma.


Hmm, jag tycker inte om att dottern plockar maskrosor crying.gif . Men du kanske har några bra tips på hur man tar bort de nedrans maskrosfläckarna från kläderna? help.gif
Blomstersmurfen
CITAT (Märta-Linnéa @ 29-05-2007, 22:44) *
Det har jag försökt säga till mina barn i alla år, men det hjälper inte! ranting.gif Fotbollar är späda växters värsta fiende men barnens bästa leksak. Det går helt enkelt inte ihop. Nu har vi fått en betydligt större trädgård men växterna får sina smällar ändå. Och jag känner mig som grannskapets värsta gnällkärring (vilket jag kanske är)?

Hur skapar man en trädgård där alla kan njuta? Kanske är det en utopi?


Varför inte sätta upp armeringsjärn (nät), som man planterar tex olika sorters humle i, som får fungera som stopp för bollarna? Sedan när barnen slutat spela boll så kan man plantera känsligare växter, och har en rumsindelning/vägg klar, och massor med nya möjligheter med den gamla "fotbollsplanen"... g.gif Man behöver ju inte sätta en jättevägg på rad, utan kanske i omlott med olika avstånd eller så... - _ - _ - _ - ? Början till en laburint?
mino
Blomstersmurfen, intressant idé med stadiga "väggar" som blockerar det värsta!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon