emmsing75
Under hösten och tidig vår har vi hållt på och gjort om lite i trädgården och har nu äntligen börjat kunna planter i de nya rabatterna rolleyes.gif I en av rabatterna har jag tänkt ha två svarta "spaljetorn" av metall men har lite svårt att få tag i några vettiga. Grundtanken var att låta göra några och jag har ringt runt till ett par olika smeder men utan att få napp så nu har jag istället tänkt kolla om det finns några färdiga att köpa men de som finns på vanliga plantskolor och blomaffärer känns ofta ganska rangliga och inte tillräckligt "rejäla" som de jag tänkt mig. Nu kommer säkert några av er säga att jag kan tillverka egna av armeringsjärn eller nåt men med tanke på att jag är höggravid och bebben kan komma vilken dag som helst och plantorna som ska klättra på spaljerna redan står i jorden så vill jag inte skaffa mig mer jobb än vad jag redan har utan är hellre villig att betala ltie mer för en enkel o smidig lösning, dvs att nån annan tillverkar dem eller ännu enklare att köpa redan färdiga.
Så, finns det någon därute som har bra tips på vart man kan hitta spaljetorn (ska vara typ 1,5 -2 m höga) att köpa, antingen i närheten av uppsala/stockholms trakten eller ännu hellre via internet?
HelenN
hej hej
Jag har för mig att det finns spaljetorn i svart smide på Blomsterlandet. Nu vet jag ju inte var du bor.....men det kanske går att beställa på nätet.
Annars är det hanska enkelt att köpa babmustavar & sätta ihop i toppen....de syns ju bara ett ta sen kommer ju blommorna att täcka. Jag gör så varje år....sätter ihop 3 pinnar så planterar jag svartöga i krukan & vips så syns inte pinnarna. Kolla gärna bilden på hemsidan så ser du hur den ser ut.

http://home.gamman.se/helen/
snillan
Hej

Grattis till den väntande bebben i magen, underbar tid att bli mamma på.

Skickar dig en länk som jag sparat som favorit när jag letade efter spaljeér själv, sparade den mest som inspiration men du kanske hittar något där.

http://www.jarnkonst.se/

Hälsningar
Snillan
emmsing75
Tack för bra svar, Blomsterlandet har jag nu varit på men nåt spaljetorn i metall hade de tyvärr inte i sortimentet här i Uppsala. Det var väldigt fina klätteranordningar du hade för svartöga mm på din hemsida lämås men jag är ute efter nåt där spaljerna i sig sticker ut mer. Alltid problematiskt när man precis vet hur man vill ha det (fick inspiration av ett par spaljeer på Wij trädgårdar förra året) man blir lätt lite kräsen och det slutar bara med att det hela drar ut på tiden. Hursom, på den hemsidan som du tipsade om Snillan hittade jag faktiskt en spalje (den där Clematis spaljen) som är lite åt det hållet jag vill ha så jag ska ta kontakt med dem och se om man kan beställa en av dem och få dem att skicka upp den till mina trakter. Finns det fler som har tips om bra hemsidor eller affärer/smedjor som kan ha spaljetorn i metall så fyll gärna på i denna tråd...
mamamaggan
Var på Granngården idag och de hade spaljetorn i smide. Kolla där får du se.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon