Full version: dvärg persika
sydlappen
Hej jag har en dvärg persika som håller på att få massor av nya skott nere vid roten.
Skall jag ta bort alla dom eller skall dom sparas ?
Annars verkar frukterna bli ok men jag är rädd för att dom nya skotten tar kraft från frukten
jegi
Är det skott från grundstammen ska du ta bort dem annars är det förmodligen risk att du får ett plommonträd istället.
greven
Jag hade tagit bort dem i vilket fall, det blir inte snyggt med två stammar!

Kommer de längre upp och där du vill ha en gren så kan det finnas anledning att spara dem.
Cilla
Jag har också en dvärgpersika (med okänt namn både på sort och grundstam som brukligt är med dessa importerade plantor) som i början ville skjuta låga skott. I juli-augusti har jag tagit bort dem. Nu på 3e eller 4e året blommade trädet ymnigt med alldeles för stora rosa blommor för det lilla trädet, och charmar nu med att sätta kart. Om frukten blir ätbar eller inte vet jag inte, men gulligt är trädet i en liten rabatt ändå.

Krussjukt är det som bara den vilket gör att jag nyper bort en hel del blad, och en och annan gren bröts av efter att Gudrun kastade en tall över den, men leva vill den pch charmar gör den.

Vill man ha frukt tror jag man ska satsa på de vanligare persikosorterna, men vill man ha ett mycket litet träd på något ställe så duger denna bra, iallafall några år.
sydlappen
tack skall ni ha nu har jag i allfall tagit bort den:)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon