Chrille h
Hej.
Lyckades få liv i två ekollon i mars. Planterade dem i små pyttekrukor och de växte snabbt till två små plantor. Planterade om dem 1 gång till inomhus. och de växte lite till. De såg väldigt friska och gröna ut.
I april så avstannade tillväxten och den ena började få liten brun kant på bladen. Det hade dock börjat bli varmt ute (Skåne)så jag tänkte att det var dags att flytta ut på balkongen. Plantera om i större krukor.
Jag tog bort så mycket gammal jord från rötterna som det gick. Tog ny vanlig blomster jord och planterade dem i större krukor
ca 30 cm diameter o 30 höga. jorden innehöll lite småsten och grus så tyckte att nåt mer dränerande/luftande behövdes kanske inte. Plantorna i sig var då och är fortfarande ca 20 cm höga.
Sedan dess har jag pysslat om dem, kollat vatten etc. Låtit dem stå i indirekt ljus eftersom det starka solskenet på min balkong skulle kanske var för stor "chock" för dem. Svårt att veta vad som är lagom. Men det hände inte ett skvatt. De avstannade i tillväxt och har istället börjat se "slitna" ut. Provade även med lite växtnäring men det blev varken bättre eller sämre.
De bruna kanterna på bladen har lååångsamt tilltagit. Bladen ser ser spräckliga ut. Som om en katt varit framme och tuggat på dem ungefär. har dock ingen katt.
Jag har också kollat dem med et förstoringglas och kan inte se några larver eller insekter etc.
Men däremot vet jag att när jag planterade om dem andra gången inomhus så såg jag att det fanns nästan mikroskopiskt små vita larver som snabbt ilade ner i jorden när man vände upp den.
Jag bifogar länk till en mapp med bilder på dem.
https://lagring.storegate.se/user/Share.asp...64-6fe48464964f

Skulle bli jätteglad om nån kunde berätta var jag gjort fel nånstans.
Jo en sak till, det blåste rätt mycket där i början av april .Ställde dem lite i lä men vinden slet nog rätt bra i dem ändå.
Anders Roslagen
Inte är de sjuka, bara lite tilltufsade av sol och vind och kanske av torka vid något tillfälle. Groddplantor av ek behöver inte full sol, det är när de blir äldre som de vill ha det. Och vind när bladen är nya och mjuka sätter lätt spår. Det kommer nog ett ytterligare årsskott med fler blad i juni, s.k. Johannesskott, ek gör ofta så. Annars blir de fina när de växer med nya skott nästa vår.
Chrille h
Tack för snabbt svar smile.gif
Då är det bara avvakta.
lissa
Kapar lite för nästan samma sak har hänt med mina...men mina gick inte sönder, dom blev bara långsamt brunare tills jag klippte av dom skadade bladen..
Det kom nya, men nu har den stannat..
Kommer den att förlora löven i vinter..jag har sällan under 10, men det händer att vi får några nätter med 1-2 grader..
Ska jag bara låta den sköta sig själva, och ska jag göda den ???
wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon