Full version: Foto, gissningsfråga
Cilla
Här en gissnings- och förslagslek till.


Vad kommer detta träd behöva för att kunna växa här?



Digger
En "Cilla" som sitter där dagarna i ända och bevakar att allt går rätt till?? biggrin.gif
Eller lite gröngödsling kanske och nåt vindskydd? Det var ju kul med dom här gissningslekarna!
Gnuttis
En lekkamrat så att livet inte blir så tråkigt. kram1.gif
Anna Kempe
Min gissning är ett gnagskydd, samt lite uppmärksamhet då och då:)
Fenja
En topp kanske? Ser ut som om det kan vara flera...
Mvh
Fenja
sqrulan
tummenupp.gif
Skugga ,kompis och gnagskydd,skulle jag vilja ha.
Jan af Lisö
Jag skulle satsa på gödsling, annars så tar gräsrötterna all tänkbar näring i närheten. Troligen även vatten när det är torka.

Beskärning så att det blir bara en enda topp på trädet (alternativt att man böjer ner konkurrenttoppar).

Sen verkar det också att planteringsbäden har sjunkit så att trädet står i en sänka isf på en kulle...

Tycker även att stödet är aldeless för högt, skall det inte stabilisera trädet i mitten av stamhöjden, inte uppe vid kronan ?
anna_rispan
vatten
Cilla
Alla era svar är bra tycker jag. Själv skulle jag svarat vatten i första hand, det här är ett öppet vind- och solutsatt område och avdunstningen blir enorm. Dessutom ser det ut att vara sandblandad jord. För att minska avdunstningen över rötterna och slippa vattna 3-4 ggr i veckan torra perioder så skulle man kunna plantera nävor eller liknande över rötterna, som skuggar jorden.

Och kanske att det stamskydd det har inte är helt tillräckligt heller för harar. Jag vet att det där svarta nätet skyddar också mot rådjur i de flesta områden, men finns harar också kan de lyfta upp nätet som sitter som en cylinder rint, och då är det ju kört.

Och helt rätt också att stödet sitter alltför högt fäst på stammen. För att kunna växa bra måste detta tas bort eller sänkas. Sitter det kvar även efter att trädet etablerat sina rötter så kommer det att skjuta i höjden och bli rangligt och sedan när stödet upphör, kanske inte klara vinden som uppstår här.

Sen är det helt rätt också att detta träd som många andra ställts i samma nivå som marken omkring, vilket gör att det sjunker ned lite. Jag skulle inte tro att detta kommer att sjunka alltför djupt, men bra är det ju inte. Bättre som Jan skriver att från början plantera så att trdet kommer på en kulle.

En kompis här vore heller inte dumt för detta träd, men om man skäter bevattningen så har et chans att klara sig utan en trädgranne också.

Dubbeltopparna i trädet ser jag som det minst akuta att ta itu med, även om man kan göra det också. Får inte detta träd vatten, eventuellt harskydd och om inte stödet tas bort elelr sätts om snarast så överlever det inte. Men det kan ofta själv hyfsat klara dubbeltopperiet, även om det inte är fel att åtgärda det heller. EFTER att man gjort alla andra saker!


Aries
Detta var en bra tråd för nybörjare! Lärde mig en massa att tänka på vid nyplantering av träd! Tackar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon