Full version: Åkerö
Inka
Hej!
Jag fick ett Åkerö i present år 2000 och planterade det i en backe där det redan står äppelträd, b la ett annat Åkeröäpple. Nu har det gått 7 år och det har ännu inte blommat. Det har vuxit fint och fått en fin krona, jag har försökt beskära det som man ska. Men hur länge ska man få vänta på frukt? Det är också senare i bladsättningen än det Åkerö som står intill. Vad beror det på?
Mvh Inka
Fenja
Jag har fått lära mig att Åkerö kan ta upp till tio år på sig innan det sätter frukt, men det är i och för sig länge sedan jag hörde detta så det kanske inte stämmer idag.
Mvh
Fenja
Monarda
Men hur kan det vara så olika? En arbetskamrat fick vänta i 12 år medan vårt träd gav frukt redan efter tre. Visserligen inga mängder, men ändå. Har för mig att jag hört något om att det beror på vilken grundstam det är ympat på, men jag kanske är ute och cyklar? g.gif
KURT
Grundstammen har betydelse, men i Sverige brukar man ju använda klonade grundstammar och då har de flesta samma sorts grundstam. Man kan snabba på det hela genom att böja ned grenarna, och på så sätt få trädet att minska på tillväxten. Men det måste göras på rätt sätt, så att inte grenarna skadas. Se i en beskärningsbok.
Inka
Tack för svar!
En gång såg jag ett litet äppelträd där man hade böjt ner grenarna med hjälp av kaffekoppar fyllda med gips som hängde i grenarna! Det såg lite lustigt men ganska fint ut och nu förstår jag varför man gjort det!
Jag ska försöka att försiktigt böja ner grenarna...för nästa år vill jag ha frukt!
Mvh Inka
Ramoth
har också ett Åkerö planterat 2000.
I fjol blev det tre kart - men inga fullgångna äpplen och i år har vi inte sett någon blomning.
Den som väntar på något gott .... wacko.gif .... väntar alltid förlänge laugh.gif
Åkerå är helt enkelt tålamodsprövande ...
Jan af Lisö
Är det inte så att det finns flera olika varianter av Åkerö ??
Har för mig att bl.a fruktbarhetsåldern är en av de saker som kan skilja mellan dessa ??
Gillan
Åkerö är för mig ett "nostalgiäpple", ett äpple som vi som barn gärna "pallade". .........och som var de godaste äpplen vi ätit blush.gif .

När vi för ett par år sedan stog på en plantskola och hörde bakom "ryggen" att det kunde ta 20 år!!! innan Åkeröäpplet tänkte ge sig till känna genom frukt, .............jaaa, då gick vi visslande förbi, tittade på varandra, ...............och fnissade whist.gif , ....vi var inte speciellt förvånade rotfl.gif
Cilla
Dinglande kaffekoppar eller andra tyngder är inget bra recept för att få mer frukt. Resultatet brukar bli skav på grenar som får onaturliga former och försvagas.

Åkerö tar som sagt tid på sig, men inte sällan tar det ännu längre tid pga beskärningsätten man valt. Jag har kommit till 25-åriga Åkerö som aldrig bruit frukt och det har varit helt pga beskärningen.

Åkerö satt på A2 grundstam (som är det vanligaste) vill växa rätt upp med kraftiga grenar de första 30-40 åren. Vill man ha frukt tidigare ser man till att kronan tidigare blir bred, men då bör man veta att Åkerö kan bli mer än 15 meter bred om man beskär för bredd eller prioriterar lutande, horisontella grenar. Kommer man sedan på att grenarna blir ivägen och kapar dem när de är grova uppstår närapå ofelbart fruktträdkräfta.

Istället för att motarbeta den form som sorten vill ha genom beskärning, kan man spänna ut kronan. E sidoeffekt av detta blir också att grenarna bär frukt tidigare. Finns bilder på detta i mitt trädalbum på alltomtradgard.se, fotoalbum CillaLu.
Ett annat man kan lära sig för att få frukt snabbare är att sporrbeskära och pincera. För att lyckas gäller att man är noggrannm, och påskydningen är ungefär ett år, men ändå.



Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon