Full version: Små frågor om pion
Lemonne

Jag har blivit helt såld på pioner! Har suttit och googlat lite men inte hittat någon bra sida med bra information om dem... Så jag ber er, expertisen, om hjälp.

Jag har fler ställen i trädgården där en liten pionbuske skulle passa alldeles utmärkt, så frågan är vart jag ska sätta till en början. Det här är mina alternativ (alla i sydvästläge, växtzon II):

1. Mellan mina New Dawn och min Flammentanz. Här är det väldigt torrt med full solsken hela eftermiddagen. Endast skugga fram till två-tiden. Här skulle jag i så fall vilja ha en ljust rosa eller en vit - tips på sorter?

2. Mellan min Paradisbuske och Schersminen - gott om plats, ganska mycket skugga, blir nog mest bara kvällssol. Här skulle jag kunna tänka mig en mörkare rosa eller vit - sorttips?

3. Vid min stora gigantiska syrén, vilken skulle ge skugga till fyra-fem på eftermiddagen. Här skulle jag vilja ha en mörkröd pion? Någon som har en favorit i den färgen?

Jag skulle vara tacksam för all hjälp som finns. Hur klarar den vintrarna? Ska jag skydda den på något sätt?

Har ni en favoritpion - delge mig! Jag är för tillfället bara förvirrad i detta överflöd av sorter...
pusillus
Ja, jag har också blivit helt såld på dessa, tyvärr kan jag inte så mycket om sorter som passar här eller där men jag beställde en pionbok som kom hem i brevlådan i går, den är jättebra, fina bilder o bra utförlig beskrivande text. Det värsta är att man vill ha allt! Den kostade 200:- men kanske den går att låna eller beställa på biblioteket?
Den heter PIONER, Eva Robild och Görgen Persson har skrivit den, bokförlaget heter Natur & Kultur.
cia73
Jag har inte heller några bra tips på vilka pioner du ska köpa men jag tänkte fresta dej med lite bilder pioni.fi coolgleam.gif Det är en finsk firma som har MASSOR av pioner. Där finns det namn och bild på alla pioner de säljer. Tyvärr är allt på finska men bilderna talar sitt tydliga språk. smile.gif
Jag har ca 50 pioner lite här och där i trädgården och jag tycker de blir vackrast i halvskugga. De blommar längre då. Min erfarenhet är att de faktiskt trivs bättre i lite fuktig mark än i torr mark.
olgak
Här finns många pionfantaster, så du bör får rikligt med svar smile.gif.

Här några tips:

1. Sarah Bernardh:


Duchesse de Nemour:




2. Edulis Superba:



De här är vanliga sorter som brukar gå lätt att få tag på.

Lemonne
Tack snälla! Och vilka fantastiska bilder, olgak. De ser ut precis så som jag vill att mina ska pioner se ut biggrin.gif

Så vad tror ni, ska jag undvika att sätta dem mellan rosorna och bara satsa på mer skuggiga lägen?
Lena i Torslanda
http://www.odla.nu/artiklar/pioner.shtml

Här står det mesta du behöver veta om förutsättningar för att odla pioner.
olgak
CITAT (Lemonne @ 31-05-2007, 09:55) *
Så vad tror ni, ska jag undvika att sätta dem mellan rosorna och bara satsa på mer skuggiga lägen?


Nej nej nej laugh.gif! Plantera! Pioner är ju idealiskt där det är torrt, för de har så djupa, djupa rötter. I varma lägen (och när det är varmt väder!) så blommar de ju över relativt fort, men vadå, underbart är kort smile.gif! Jag har många pioner i det läge du beskriver och tycker det är ganska idealiskt. Pioner handlar ju om förväntan och överdådig skönhet en kortare tid, så plantera bara hahaha. Tänk på att vattna när de är unga, och också på vår-försommar om det är torrt, men har du rosor där så antar jag att du vattnar i alla fall. Pionerna har ju också ett bladverk som har prydnadsvärde även när blomningen är över.
anneli85
mm jag är också förälskad i pioner, de är underbara. Jag har beställt 5 st P. Lactifl. Philippe Rivoire ifrån Guldsmedsgårdens plantskola som driva av Hermann Krupke med son, han beskrivs som Sveriges största pionodlare, antar att de är bra, har läst väldigt mycket bra om dom. Denna sort är mörk röd (vinröd) och beskrivs som en väldigt stadig sort och med doft som är ganska ovanligt för röda pioner. De kommer att levereras i september som är bästa tid för att plantera pioner. Ett litet tips bara.
kira
Tän´k på var du planterar pioner för de tycker inte o att flyttas sen måste de ha ett visst stöd för de blir rätt så tunga då de blommar. rose.gif
Aries
CITAT (olgak @ 31-05-2007, 09:38) *


wub.gif
pusillus
Sarah Bernard köpte jag till mamma på morsdag wub.gif
Pesco
Min nya pion kommer inte blomma i år heller.

Från början gjorde jag dumheten att plantera där en annan pion stått tidigare. Då den inte blommade, kom jag på det misstaget och upptäckte att jag satt den väl djupt.

Så jag flyttade den och följde alla regler, men i år finns heller inga knoppar. Över huvudtaget ser den tanig ut...trots att jag stödvattnar hela den rabatten. Ska man vattna mer månne?

Tips nån?
olgak
CITAT (Pesco @ 02-06-2007, 19:30) *
Min nya pion kommer inte blomma i år heller.

Från början gjorde jag dumheten att plantera där en annan pion stått tidigare. Då den inte blommade, kom jag på det misstaget och upptäckte att jag satt den väl djupt.

Så jag flyttade den och följde alla regler, men i år finns heller inga knoppar. Över huvudtaget ser den tanig ut...trots att jag stödvattnar hela den rabatten. Ska man vattna mer månne?

Tips nån?


En del av det hela är väl åldern på plantan, jag vet inte hur lång tid de behöver på sig innan de sätter sin första knopp. Jag satte en bondpion förra året t.ex., och den ser frisk och fin ut, men ingen knopp, men det syns på plantan att den är outvecklad med bara ett stort blad, och då tänker jag att den behöver mer tid.

Annars har jag bara följt råden i "Din trädgård" och annat jag snappat upp, och alla mina pioner satta de senaste två åren, ser ut att må jättebra och alla har knoppar, utom den jag nämnde. Stor planteringsgrop (minst 30 cm djup står det i boken, och minst lika stor diameter) med kogödsel iblandat, och några skedar benmjöl.

Det där med planteringsdjupet tycker jag är jättesvårt att avgöra när man står där, men det verkar ha blivit rätt i alla fall.

Sen vattnar jag pionerna en gång i veckan när det är torrt, då vattnar jag rätt mycket.

Gödsel i ring kring pionen på våren (inte rakt på).

Kan det vara att den fortfarande återhämtar sig från förra årets flytt? Det är ju något man alltid hör att de kan reagera på flytt med att inte blomma.

Hur gammal är pionen?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon