Full version: Clematis
smuleborg
Hej, jag vill köpa clematisfrö, hittar ingen leverantör (sökt på impecta, har inga sorter vi söker, rara växter, har inga sorter). Oerhört tacksam för tips. Anledningen till frösådd är framför allt glädjen att driva upp själv, men också för att vi försöker undvika att köpa plantor (vi har inga mördarsniglar).
Eva 33c
Vad är det för sorter du söker?
Gardens North i Kanada har en hel del clematis-frö, både till de klättrande och till de perennartade arterna. De är lätta att beställa ifrån och har bra kvalitet på fröerna.
Söker du speciella namnsorter så går de inte att fröså med säkert resultat. (Men det visste du kanske redan.) Det kan ju vara en del av charmen det ckså, men sådan frön brukar inte säljas av fröfirmor. Däremot finns det alltid frö från såna på olika frölistor från Trädgårdsamatörerna mfl.
Ophelia
Svenska Clematissällskapet har en del länkar om var du kan köpa clematis:

http://www.scls.nu/

På våren brukar sällskapet även befinna sig på Älvsjömässan och då kan man köpa deras fröer av allehanda olika clematis och därtill få såråd smile.gif
Eva 33c
Fast tyvärr har ju Svenska Clematissällskapet alldeles nyligen upphört, så det kanske inte blir några fler Älvsjömässebesök för dem. no.gif
mojan
Jag brukar peta ner frö från min alpclematis och de gror lätt. Jag kan skicka om du är intresserad?
[attachment=3538:Trädgård..._maj_023.jpg]

Ammoura
CITAT (mojan @ 01-06-2007, 22:22) *
Jag brukar peta ner frö från min alpclematis och de gror lätt. Jag kan skicka om du är intresserad?
[attachment=3538:Trädgård..._maj_023.jpg]



Du är mkt välkommen att sälja mig frön om du vill smile.gif
smuleborg
CITAT (mojan @ 01-06-2007, 22:22) *
Jag brukar peta ner frö från min alpclematis och de gror lätt. Jag kan skicka om du är intresserad?
[attachment=3538:Trädgård..._maj_023.jpg]


Jag är mycket intresserad av att köpa.
mojan
Smuleborg: Jag skickade ett mejl till dig igår. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon