Full version: Fikonet tappar bladen
wivallia
Hej!

På min inglasade balkong har jag två fikonträd på 1,80, fina oftast. Men nu faller alla bladen och jag är förtvivlad!

På de blad som faller är nerverna tydligt gula, det är den enda ledtråd jag kan ge. De har besvärats av spinn förr men jag ser inga tecken på sånt nu.

Blir så glad åt lite hjälp!

Tack och hälsningar,

wivallia
lissa
Vad är det för fikonträd du har?? Jag har en <benjaminfikus på balkongen, och ibland tappar den en massa blad utan synlig anledning, men jag låter den vara, ev får den lite näring . Jag tror att den behöver byta blad lite då och då, men du måste naturligtvis vara helt säker på att den inte har någon sjukdom. Mina blad brukar vara torra, iblad kan det finnas några mjuka, mennär dom är torra tar jag det som ett ålderstecken och väntar på ny tillväxt.... smile.gif
Alexander-VG-zon3
hur har du vattnat den och vilken näring har du gett?

kolla noga efter spinn och plantera om den om du inte gjort det .

men så länge stammarna är gröna och fina så kommer där nya blad när allt är bättre i miljön ,, fikon är ju löv fällande på vintern så dom har förmågan att även under sommaren få nya blad om nåt händer med dom gamla
wivallia
Ja det är nog spinn när man tittar närmare... Nu blir jag ledsen! Hur blir man av med spinn??? Jag har kämpat med det förr med dålig framgång.

Har ni det ultimata antispinntipset? smile.gif

Hälsningar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon