ZaraP

Gokväll!
Gulltörel är en perenn jag sneglat länge på, jag vill egentligen inte ha
gula växter i min trädgård men är den gul? eller mer limefärgad? Den
verkar fin som samplanteringsväxt, hur beter den sig - sprider sig eller
förbli den planta som man skaffat om ni förstår vad jag menar eller
bör man köpa ett par stycken så det blir lite mer "maffigt"?
Mvh ZaraP
vickeva
Min gulltörel är definitivt gul, inte lime eller nåt annat snyggt. Den håller sig i sin planta, den blir liksom rund som en bulle...
ZaraP
Humnjäe... inte de minsta lilla gröngul alls? wink.gif sleep.gif
suck... får väl börja skapa en gul rabatt då -långt
ifrån alla andra perenner! Tycker gult är en svååår
färg... fin! absolut! men inte bland mina nuvarande
perenner... cool.gif
Fenja
Finns en massa olika törel, en kompis till mig har en som skiftar i lime och jag har en som är röd. Det är nog bara att leta lite så hittar du en som du gillar!!
Mvh
Fenja
Ewa L
Vill bara påpeka att mina sprider sig! Ganska rejält också!!

Har "alltid" planterat Gulltörel på mina resp tomter. Tycker mycket om den.
I nuvarande hus gjorde jag en blå/gul rabatt med dem som bas. 2 stora bollar. Problemet är att jag har tydligen för näringsrink/fuktig jord där. Så de rymmer ut till plattorna istället. I år hade jag säkert 7 nya små plantor mellan plattorna — där det är torrt/soligt/magert = som de vill ha det.

Lite OT, det är inte blommorna det däringa gula vi ser utan högbladen, precis som på julstjärnan.
ZaraP
oki då ska jag titta efter om de finns fler sorter, kanske någon
av dom drar åt limegula hållet?! rolleyes.gif
Tezzla
Tja, jag måste nog säga att min Gulltörel är både intensivt gul och limefärgad beroende på var i blomningen den befinner sig. När den blommar som mest är det gul, väldigt gul, men den blir mer och mer limefärgad ju längre tid som går.

Mina Gulltörel breder inte ut sig nämnvärt. Visst växer de, men de inkräktar inte på övriga växter.
Fenja
Min röda är också snäll och håller sig på plats, men de kommer nog att behöva delas med 3-4 års mellanrum!
Mvh
Fenja
Ophelia
Nog kan jag tycka att den gulltöreln som jag satt är limefärgad. Vartefter bladen kommer längre och längre från ståndare/pistill blir de grönare. Kanske är bladen närmast gula men som planta i helhet så drar den åt lime. Den håller sig även som en tam liten kudde.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon