*Digitalis*
Mitt lilla Ginkoträd är faktiskt en frisläppt bonsai som jag fick av en moster när jag fyllde 30. Jag kände att jag dels inte hade tid/energi/intresse nog att sköta en bonsai och dels tyckte jag synd om det vackra miniträdet, så jag klippte av alla hemska ståltrådar och planterade det i en vanlig liten kruka. Har planterat om ett par gånger sedan dess, tredje gången skedde i vår, efter att jag hittat en massa matnyttig info om Ginko Biloba på nätet!

Nu när jag lärt mig att de vill ha mycket vatten och näring (och uppenbarligen tål en hel del "misshandel"), så vårdar jag mitt träd ömt. Miniträdet på ynka 1 dm har vuxit upp till 85 cm, kraftig och välgrenad! Men det hade nog gått fortare om jag hittat infon tidigare...

Alexander-VG-zon3
ska du inte ha det på friland ?

vackert träd
*Digitalis*
Jo, tanken är att jag ska plantera ut det "på riktigt". Jag vet bara inte var i trädgården! Eller när? Någon som vet när det är bäst tid att plantera ett Ginko? Och var? Gärna hur med... confused.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (*Digitalis* @ 06-06-2007, 12:50) *
Jo, tanken är att jag ska plantera ut det "på riktigt". Jag vet bara inte var i trädgården! Eller när? Någon som vet när det är bäst tid att plantera ett Ginko? Och var? Gärna hur med... confused.gif


så tidigt som möjligt på året är bäst ,, när snön smält veck och tjälen borta . soligt läge
så du kan plantera det nu i marken
Big Gardener
Är det ordentligt rotat i krukan går det utmärkt att plantera när som helst under året. Man bör dock tänka på att vattna ordentligt vid plantering och stödvatttna rikligt under den fortsatta säsongen. Gingko är ett träd som behöver VÄRME och LÄ och klarar faktiskt ganska torra förhållanden när det väl är etablerat. Lätt och väldränerad jord är idealiskt. Som stadsträd i varma lägen är det utmärkt och även som trädgårdsträd kan det bli magnifikt. I vissa, mer utsatta och inte så varma lägen fryser toppen gärna tillbaka, vilket kan ge lite kostigt utseende på toppen.

Det finns väldigt fina exemplar av stora gingkoträd i framför allt i Malmö (Folkets park, Konserhuset, Pildamsparken och Gustaf Adolfs torg) och Trelleborg (Nygatan).
Ludvig Johansson
Gingko finns fina exemplar av i Skövde, både stora och små. I Hällekis utanför Lidköping finns ett mycket stort träd. Vårplantering är en fördel om du bor inte bor i den lättodlade zonen.
*Digitalis*
Tack för svaren! Jag bor i "den lättodlade zonen", men jag vet inte om jag vågar plantera ut min Ginko nu? Kanske bättre att vänta till nästa år istället, då har den ju dessutom fått ytterligare ett år att växa på sig, ännu en vinter i det inglasade uterummet. Eller är jag bara hönsig som tänker så?
Alexander-VG-zon3
CITAT (*Digitalis* @ 07-06-2007, 17:54) *
Tack för svaren! Jag bor i "den lättodlade zonen", men jag vet inte om jag vågar plantera ut min Ginko nu? Kanske bättre att vänta till nästa år istället, då har den ju dessutom fått ytterligare ett år att växa på sig, ännu en vinter i det inglasade uterummet. Eller är jag bara hönsig som tänker så?


jo du kan plantera ut det nu
*Digitalis*
Ok...då ska jag bara bestämma mig för var någonstans i trädgården min Ginko ska stå! Det trivs iofs väldigt bra i sin kruka där det står nu (framför trädäcket i rakt söderläge, hyfsat läigt), så någonstans där i närheten kan jag kanske gräva ner det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon