Full version: Citronträd
*Digitalis*
Sommaren 2001 (tror jag att det var...) köpte jag ett litet citronträd på Bauhaus av alla ställen. Det både blommade och bar frukt, som sig bör. Det växte långsamt och mådde bra och blommade varje år och fick långsammognande citronfrukter som det inte blev nåt speciellt av. Sen så separerade min fd make och jag och han lovade att passa mina växter på uteplatsen den vintern (04-05). Just den vintern blev bister med ner emot -20 några veckor. Självklart frös citronträdet bort, eftersom fd maken "glömde bort" mina växter och den utlovade skötseln av desamma. Fråga mig inte varför jag inte tog med mig alla mina plantor direkt när jag flyttade, för det minns jag inte. Har för mig att jag trodde att de skulle stå mer skyddat på uteplatsen hos fd maken. Men men, svårt som jag har för att slänga saker så fick det nedfrusna citronträdet till slut flytta hem till mig. Och sen vidare neråt söderut vid nästa flytt några månader senare.

Döm om min förvåning när min döda citronträdstam helt plötsligt började få små pytteblad och skott sommaren 2005! Minns bara inte om jag sågade av stammen före eller efter skotten visade sig. Men den gamla stammen blev avsågad på ca 14-15 cm höjd och strax därunder kom nytt skott som blev nya stammen, på ca 13 cm höjd. Och som det växte! Så här starkt har mitt lilla citronträd baske mig inte vuxit på hela tiden innan! Och bladen som kommer ser lite annorlunda ut än de "gamla". De är liksom tvådelade med en mindre del nertill mot skaftet och sen en långsmal del upptill. Och taggarna på grenarna är rejäla!

Jag misstänker att mitt gamla citronträd var ympat på någon annan slags citrus, ev citron det med. Jag räknar det som två år i sommar, eftersom det gamla trädet dog och det nya började växa på den gamla stammen sommaren 2005. Det är redan 135 cm högt, men hade nog varit högre om jag inte låtit två huvudstammar växa fram samtidigt. Jag klippte av den lägre och klenare huvudstammen i vintras och låter nu bara en huvudstam växa. Har beskurit trädet lite i vår, tagit bort ett par grenar längst ner och någon gren som växte rakt upp i kronan. Hur lång tid tror ni att det dröjer innan det börjar blomma och få frukt? Är det fortfarande ett äkta citronträd? Eller något annat?





Närbilden på bladen och taggarna blev lite suddig, för det började blåsa precis när jag skulle ta fotot.
Daniel83
Bladen liknar i alla fall mitt "citrus" träds blad på priken så det är nog defenitivt.
*Digitalis*
Jo, men det finns ju så väldigt många citrusvarianter! Är det citron du har eller något annat?
Lady Hamilton
Ja vilken Citrus-sort det är kaan jag inte svara på direkt men att det INTE är Citrus lemon (Citron) det är jag helt övertygad om Citronens blad är inte två delade som på din
Lady Hamilton
Kolla denna länk om du själv kan "se" vilken sort det är Citrus identifiering Word dokument
*Digitalis*
Tack för dokumentet. Jag har bara snabbkollat men hittar inget som liknar helt hundra. Läste på något ställe att taggarna är typiska för citroner. Ska bli spännande att se när det väl börjar blomma och sätta frukt. Om det nu någonsin sker haha. rolleyes.gif
*Digitalis*
Nu har jag sökt runt en del på nätet och det närmaste jag kan komma är Lime? "Citrus aurantiifolia", väldigt taggig! Mitt citrusträd är helt klart starkväxande och bladen doftar gott när man gnuggar lätt på dem.

Vid vilken ålder börjar citrusträden blomma och bära frukt? Jag räknar ju mitt som 2 år gammalt i sommar. Det är ganska vekt i grenarna och stammen är inte så tjock ännu. Det växer däremot kraftigt på höjden. Ska man beskära (lime) på något speciellt sätt? smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon