Purple Heart
Jag undrar hur många blad sommarblommorna ska ha fått innan man kan flytta och sära på dem så de blir jämnt utspridda i rabatten? Jag har sått bl.a sommarmalva, praktmalva, rosenskära, pionvallmo, solros, zinnia, klint, rödmalva, sommaraster, och tagetes.

Och så en fråga till.. Är Rödmalva och Mauritansk Rödmalva ettåringar eller är de perenner?

Tacksam för svar. smile.gif
Halli
Jag kan bara berätta hur jag gjorde med mina blåklint som jag direktsådde. Jag gallrade och flyttade dem när det var 4-6 blad kanske (minns inte riktigt, men de var ganska små). De som jag satte halvskuggigt mår bäst och de som står väldigt soligt är mycket mindre än de andra. De är 40 cm höga nu. Men det var inte allt så hett och soligt när jag gjorde det som det är nu!
annchen
Mauritansk rödmalva är två/flerårig... 'vanlig' rödmalva finns både som ettårig och flerårig, men jag tror flerårig är vanligast!



Anna

(Förresten undrar jag om det inte heter mauretansk - det kanske i alla fall blir lättare att hitta info om man stavar så. Jag tror i och för sig att det brukar stå fel i frökatalogerna ofta.)
Purple Heart
Jaha. Men då borde jag kunna flytta mina plantor nu... De har cirka 4 blad, iallafall malvorna. De andra är lite mindre.

Ja Mauretansk rödmalva låter bättre, håller med. Men vad bra att de är fleråriga. Då ska jag vara rädd om dem som kommit upp. Spännande att se hur blommorna kommer se ut.

Tack för svaren! laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon