olgak
Vi har slangvagnar, kopplingar och munstycken från gardena.

Själva slangarna vet jag inte var de kommer i från, men jag tycker nu att de lossnar hela tiden - från slangvagnen, lagningar (påskruvade) lossar upp, och det kommer vatten kring kopplingen i munstycket också. Är det här bara att jag har för högt vattentryck, eller är det vattenslangen som har låg kvalitet? Vad har ni för slangar? Vilken är slangarnas Rolls Royce? Våra slangar är gröna, med rutmönster och känns väldigt hårda.
KURT
Om slangen är "plastig" så lossar kopplingarna lättare. Förr hade man slangar av gummi, eller gummiblandningar, då lossnade aldrig kopplingarna. Kanske kan man rugga upp den plastiga ytan där kopplingen skall sitta lite genom att slipa med sandpapper.
*Stintan*
Då o då behöver man byta packningarna i gardenas prylar. Har den lilla svarta ringen gått av eller den platta packningen blivit för gammal t.ex. så håller inte kopplinen tätt. Dessutom kan det vara idé att kapa en liten bit av slangen när man byter eller av någon anledning tar bort en koppling . Slangen blir efter en tid uttänjd i den del som sitter i kopplingarna.

Tror inte det är något fel på slangen utan kolla noga alla kopplingar och munstycken och byt packningar. Det finns små plastpåsar med packningar att köpa.
Ciczi
Annars är Tricoflex slangar rackarns bra (gula till färgen). De används inom professionell växthusodling och även utomhus. Den slangen viker sig aldrig och några läckage har jag inte sett trots att jag har gardena kopplingar.

Tricoflexslangar är ganska dyra men håller väldigt väldigt länge...

Ciczi
olgak
Vet du någon butik som säljer dessa slangar Ciczi?
Ciczi
här finns de att köpa. UBA i Malmö. Anledningen till att jag har tricoflex slang är att min pappa jobbade där i många år och själv har en sådan i trädgården, så när jag blev med trädgård var det inget svårt val. Min slang är minst 40m och kostade ca 400 kr, det var dock ett par år sedan.

Lättast är att ringa till växeln och höra efter.

mvh Ciczi
Sussie80
Jag vet inte om det är samma slangar jag använder men de är gula och rätt så kraftiga. Finns att köpa hos Granngården. Kanonbra! tummenupp.gif
Ciczi
Det står tricoflex med svart text på dessa slangarna...

Ciczi
olgak
Jag tror att vi ska satsa på dessa slangar. Här vattnas det en hel del för närvarande, alltid med vagnar och långa, långa slangar. Åh, jag älskar Granngården, min bästa affär smile.gif. Tyvärr så är den lite svåråtkomlig här i Stockholm, man får ta en buss ut till Värtahamnen och sen en gassig promenad. Man får passa på när man är på "landet". (Butiken här är minimal också, tacka vet jag butiken i Östhammar, den är rena palatset med ALLT som man behöver smile.gif.)
olgak
Jag som var så nöjd när jag såg att Jula hade Tricolux, gula slangar för 179 kr/25 meter. Men nu ser jag att du skrivit Tricoflex, och det verkar stämma vid en googling, Tricolux verkar alltså vara något företag som tagit ett liknande namn på sin slang, knäppt tycker jag. Jag får leta vidare.
Bee
Slangarna har vi inga problem med. Vi har två ihopkopplade; en gammal i grönsvartrandig gummi och en armerad grön. Men kopplingarna! Jag vet inte hur ofta vi fått byta Gardenas kopplingar. Ibland läcker dom redan första året. Kan packningarna bli gamla så snabbt? Vad anses "normalt"? Den senaste som sitter längst ut, spridaren (?) är värst, den läcker som ett såll (både vid kopplingen och sen själva "handtaget". Grannen tog isär och tittade på den och han hittade inget fel. Men läcker gör den thumbdown.gif Det finns något annat märke vi också prövat, tror det heter Hozelock, och det är nästan lika illa som Gardenas. Man får gilla att bli blöt om händerna när man skall vattna.
*Stintan*
Ja packningarna håller inge vidare. Alltid när det läckte hos mej var det antingen nån packning eller änden på slangen som behövde åtgärdas. Ibland räckte det med att klippa av nån dm av slangen och trä på kopplingen igen men oftast var det den lilla ringen längst ut på kopplingen som gått av och måste bytas.
Kakaduan
Vi köpte ny slang i helgen. Vi hade en grön med ljusa "rutor" (armering) av någon sorts vit fibrig tråd. Nu köpte vi en gardenaslang som skulle hålla för 25 bars tryck. Tror det är just hur mycket tryck slangen klarar av som man skall spana efter. Våran gröna slang lossnade ibland, tappade formen, blev bullig och släppte för den klarade inte trycket.

Kakaduan
skogstroll
ja det vore intressant att veta. min slang har förvandlats till en orm som slukat en fet råtta.... ser det ut som... giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon