ott

igår köpte jag en ny pelargon! jag är inte ett stort fan av pelargoner generellt sett, men denna var för charmig för att kunna motstå. tongue.gif
Har aldrig sett nån liknande och vill jättegärna ha hjälp att fastställa namn o gärna få skötseltips! whistling.gif

Bladen känns som att dom tenderar att bli torra lättare än vanliga pelargonblad, så jag undrar om ett västfönster är för ljust kanske?
Hur ofta tror ni jag ska vattna den? Vattnar den som mina andra pelargoner, är det lugnt tro? confused.gif

Är det någon som vet om den kommer att blomma? Hittills syns inga tecken på knoppar.. Den är ca 30 cm hög.

wub.gif tack på förhand


Margith
Namnet kan jag nog hjälpa dig med. Det kan väl inte gärna finnas 2 olika pelargoner som ser ut så där?
Graveolens Bontrosai heter den och räknas till doftpelargonerna.
Mer än så vet jag inte om den.
ott

Hej margith!
tack för hjälpen tummenupp.gif

googlade o Graveolens Bontrosai var namnet happy.gif


vet du nåt mer om skötseln? smile.gif
Jeanette/västra götaland
Har min ute bland de andra pellisarna och den får samma skötsel som dem.


Vad jag läst mig till är att den är en Dr. Westerlund om de strålbehandlat (eller nåt) så den fått de krulliga bladen.

Tror att den måste vara ute för att blomma.
Tesa
Japp..den är strålbehandlad och bojkottas just därför av en del samlare..
ott
CITAT (Tesa @ 09-06-2007, 22:37) *
Japp..den är strålbehandlad och bojkottas just därför av en del samlare..


oops, whist.gif bojkotten kände jag inte till tongue.gif

jaja hursomhelst tack för alla svar allesammans!
Ramoth
Har de stålbehandlat för att ursprungligen få fram sorten, eller strålbehandlas varje planta för att få sitt speciella utseende?
ott
CITAT (Ramoth @ 14-06-2007, 13:46) *
Har de stålbehandlat för att ursprungligen få fram sorten, eller strålbehandlas varje planta för att få sitt speciella utseende?



jag vet inte, men jag skulle tro att det skulle bli alldeles för dyrt att strålbehandla varje planta, så jag tror snarare på att dom strålbehandlat ursprungsplantan och att genmodifieringen håller i sig genom förökning.... confused.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon