Full version: Allysum/allysium?
Chanku
Såg en söt lite blomma när jag var förbi på blomaffärn. En grön "kudde" med små vita blommor. Jag tror den hette allysum eller något liknande, men tydligen måste jag minnas fel eftersom jag inte hittar någon blomma under det namnet när jag söker på google.
Nån som vet vad jag menar och kan berätta lite mer om den (storlek, vars den ska planteras osv.)?
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns ett släkte som heter Alyssum, stenörter (det finns många olika), de brukar vara fleråriga.

MEN ibland kallas strandkrassing (Lobularia maritima) för Alyssum maritima (som är det gamla namnet) i handeln och denna växt är ettårig.

(det finns även fler växter som hetat Alyssum som släktnamn en gång i tiden men som numera här ill andra släkten)
Chanku
Det var den! Tack så mycket!
anilin
Alyssum är väldigt trevlig som kantväxt i rabatter och det mycket lätt att så själv, mina som jag sådde i mars är utplanterade sen länge och i full blom. Den har en speciell doft, vissa tycker den luktar honung, andra kattpiss. Och Alyssum blommar tills det blir frost.
Mvh anilin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon