näbben
Hjääälp!

En del av min trädgård gör mig riktigt deprimerad. Har just varit på min obligatoriska kvällsrunda och känner mig bara nerstämd.

Uppe på en stenmur satte jag för tre år sedan en syrenhäck. Tanken var att vi skulle kunna sitta på trädäcket utanför växthuset utan insyn från grannarna. Jorddjupet är begränsat då hela plattån är uppbyggd av sprängsten. Nu inser jag att syren inte var någon "hit" att plantera. Den slokar och ser rent ut sagt begrövlig ut.

Uppe på denna plattå står en björk som har massor med år på nacken. Denna björk suger förmodligen all väta ur jorden. Björken mår hur bra som helst. Gräsmattan som vi gjorde så fin för fem år sedan har redan brunnit av torkan, och gör så varje år. I det ena hörnet har jag en perennrabatt och en buske planterad. Dessa slokar och ser ut att vara på gränsen till döda.

Allt är torrt och trist. All tid och alla pengar man lagt ner i buskar, blommor osv. känns bortkastade. Nu måste jag tänka om och behöver era tips och gärna bilder på hur ni löst era torra partier i trädgården. Denna del av trädgården har verkligen blivit som en skamfläck. Blä!

Jag funderar på att ersätta syrenen med ett insynskydd i trä (plank). Istället för gräsmatta kanske jag skall ha småsten och endast något torktåligt gräs inpräckt lite här och där. Funderar ibland på pallkragar med barkmullsgångar mellan men risken är väll att jag får stå och vattna i dessa dagarna i ända.

Är i oerhört stort behov av era ideer och tips.

Näbben
kerstin z5-6


Finns mycket fint för torra lägen -men man får tänka medelhav -gråbladigt ,som låga malört , lavendel ,yucca ,
limonium , brudslöja, lewisia osv ..stenpartiväxter för sol , torktåliga buskar -(ofta de småbladiga )
annchen
Ja, deppa inte ihop, tänk bara om! Sök på Odla efter trådar och artiklar om torra trädgårdar, det finns massor med tips. Här är en diskussion om passande häckväxter, till exempel:

http://www.odla.nu/forums/lofiversion/index.php?t28947.html




Anna
Alexander-VG-zon3
hela min trädgård är torr torr så jag måste gräva om för att kunna ha fina planteringar men där jag inte gjort nåt ser det ut så här

http://new.photos.yahoo.com/flaxss/album/5...804416007043/16

dåliga bilder men lite ser man

problem är på vintern ,, vilken zon bor du i? och är vintern hos dig torr eller fuktig ?? är det blött på vintern måste du göra så växterna inte får väta under vintern det klara dom inte .

jag har i växt väg

fikon(behöver vatten första åren och zon 1(2)),timjan,lavendel,rosmarin (zon1(2)) ,salvia,stenkyndel,nepeta,lökar,oliv(zon1),yucca filamentosa och yucca gloriosa,frilands kaktusar som opuntia arter,granatäpplen(zon1),aburita,sedum arter,taklök,torktåliga gräs (vanliga skogsgräs är vackra jag har det),havtorn,vresros,agapanthus(den som vissnar ner upp till zon 3),oxalis,plus en massa andra torktåliga perenner

torktåliga utplanterings växter
dvärgpalm,kaktusar,suckulenter,inne yucca,pelargon ( alla måste avhärdas innan dom planteras ut och sen in innan kylan kommer)
näbben
Tusen tack för alla tips. Nu skall jag sätta igång och börja skissa på lite alternativ.

Näbben
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon