Maggan Piteå
För sent skall syndaren vakna.... "Städade" inte mina rabatter i höstas med den följd att de innehåller mera ogräs än perenner! Jag har fixat två av rabatterna nu och de ser jättefina ut - men - de två största ser mera ut som en (o-)gräsmatta. Törs jag gräva upp perennerna som överlevt och har blivit ganska stora (en del med blomknoppar) för att kunna rensa bort kvickrot, klöver, hallon (!) och annat ogräs eller vänta till i höst (bara försöka ta bort det värsta nu)?
kerstin z5-6
Förutsatt att du är duktig med vattning och väljer en molnig dag , kan du göra det när du vill
Hos oss gärna före midsommar ...men inte heller det är ett måste:)
Gåsis
Jag hamnar oxå i ofas ibland. Det är bättre tycker jag att gräva upp och fixa till det även om det är fel tid, än att stå till hösten med ogräs över öronen och noll ork. Det repar sig även om den här sommaren kan bli lite si och så. Gräver man nu är det viktigaste att vattna och att vattna ofta.

/Åsa
kerstin z5-6
Höstomplantering i z5-6-7-8 , senare än Augusti avråder jag fö helt ifrån .. de hinner inte etablera sig innan vintern då angel_not.gif
Maggan Piteå
Tack för svaren - försöker gräva om det värsta före midsommar, och kommer att vattna flitigt. Fint blir det i alla fall, även om perennerna blir lite ledsna ett tag....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon