Full version: Bondpion/doftpion
Halli
Är enda skillnaden mellan bondpioner och doftpioner att bondpioner inte har någon doft? Blommar de vid samma tidpunkt, eller efter varandra?
Eva 33c
Bondpionen, Paeonia x festiva , som finns i några olika varianter, inte alls så många som luktpioner, blommar i allafall hos mig tidigare än luktpionerna. Just nu blommar min röda dubbla bondpion. Men sedan finns det ju en massa hybrider också, så gränserna kan nog vara lite flytande.
Cacki
Jag har hört att bondpionens bladkanter är helt släta medan luktpionens bladkanter är lite tandade. Man kan stryka utmed bladkanten med fingret och känns det strävt så är det en luktpion.
Katti med torpet
Har hört att det finns doftpioner som faktiskt inte doftar, så doften kan man alltså inte gå efter.
Det där med tandade kanter har jag också hört av en "pionguru" och nog har det stämt hittils på de pioner jag har testat på.
HelénE
Fråga: Är bondpioner alltså helt doftlösa?

I så fall måste det vara gamla luktpioner vi har i vår gamla trädgård. Massvis, fylliga rosa-cerise blommor som luktar jättegott.

Helén
Katti med torpet
Låter ju onekligen som doftpioner, gör bladkantstestet så får du se.
Dra fingret längs med bladkanten, är det strävt, som en mycket fint sågtandad kant, så är det doftpioner du har. Tror det känns bäst om man drar från spetsen och ner mot basen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon