Full version: Vingnöt
Fera
Hej
är det någon som odlar vingnötsträd.
Skriv gärna något om er odling, av vingnöt.
jegi
Ja, här finns en kaukasisk vingnöt i zon 4 som är satt i år. Hittills har jag flyttat om den fyra ggr pga trädgårdsarbete och dålig planering. Den verkar inte bry sig ett dugg. Härdigheten är upp till zon 4. Tänk på att den blir ett vackert, men stort träd med tiden. Mina 5 cent.
Fera
Hej

Ja det finns en vingnöt i en park någon mil härifrån, det är ganska stort, men man ser att det kommer att bli större. Det är gôr fint
Var fick du tag i ditt träd? Valnötter olika sorter brukar finnas på växmarknader men vingnöt har jag aldrig sett till salu.
Bor i zon 2 -3
jegi
Inhandlad på Egnérs prydnadsväxter (www.egnersvaxter.se)
Undrar om inte Zetas har den också.
Herbert Arvidsson
Vi har en kaukasisk vingnöt, som vi har fått av en god vän, vi har zon 3 här. Trädet har fått frostskador något år, men kommit igen med nya grenar och är i god växt, är ca 5-6 m högt nu och växer och blir säkert ännu högre, eftersom det inte är så gammalt.De skadade grenarna döljs av de nya , som grönskar och ger ett buskartat utseende av trädet.Mvh Ingeborg
Madeleine1
Kaukasisk vingnöt kan bli 15-20 m högt och 10-15 m brett. Det trivs i fuktiga lägen och vill gärna ha lerjord.
Jag har ingen egen erfarenhet av odling av detta träd, men har sett det i parkerna i Enköping. Det är otroligt häftigt med sina långa hängen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon