Full version: Sibirisk vallmo
Christa
Jag sådde sibirisk vallmo i våras. Som vanligt trivs de inte med att stå i kruka. Knappt halva lådan som jag skolade om dem i blev stående utan att jag krukade upp dem. De växte mycket fortare och blev mycket större och finare än de som stod i krukor. Jag har tidigare år krukar upp självsådda småplantor och även då noterat att de inte trivs i kruka.

Har ni några tips på hur man kan göra? Det verkar som om många vallmosorter är känsliga för omplantering. Nu står mina i sin låda och jag vet inte hur jag skall göra. De skall blomma vilken dag som helst och jag är rädd att de kapsejsar om jag planterar isär dem.

Tacksam för tips!
Fenja
Direktsådd av vallmo är att föredra då de har känsliga pålrötter som ofta inte överlever en omplantering.
Mvh
Fenja
Christa
Tack för svar Fenja. Har visst råkat starta den här tråden på fel ställ. Hittade den inte idag eftersom den inte alls hamnade där jag avsåg.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon