Sussie80
Finns det nån som har något bra förslag på en marktäckare under ett buskage? Det måste vara lågt och klara torka relativt bra. Funderade själv g.gif på vintergröna men är osäker på om det klarar torkan. Ska nämligen planteras imorgon på ett industriområde. Tack på förhand! thanks.gif
Boxer
waldsteinia eller sockblomma smile.gif

svartbräken
Ophelia
Liten flocknäva (Geranium cantabrigense) är en trevlig och lättskött marktäckare där blommrona finns i olika färger.
Sussie80
Flocknävan var jättesöt. Är nämligen ute efter en blomma gärna i den rosa-lilaskalan även mot det röda eller blå hållet.
Tesa
Jag tror nog att vintergröna är ett nog så gott alternativ..den klarar det mesta och iom att den är halvt vedartad klarar den ju torrare lägen också
Sussie80
Ja... jag har fått för mig att den ska va tålig men läste nyligen på nätet att den ville ha fuktigt läge.
Åsa E
Vintergrönan tål det mesta, både sol och skugga och en del torka. Annars tycker jag att kaukasiskt fetblad är en bra marktäckare under buskar. Den bildar en låg och fullständigt tät matta, och finns med rosa eller vita blommor. Den är väldigt torktålig.
Mollis
Revsugan är ju låg, blålila och sprider sig då alldeles förskräckligt, nu har jag den inte i det torraste läget i trädgården direkt men kanske nån som vet om det funkar?
Kakaduan
Jag har rödbladig revsuga på fuktiga och torra ställen. Den lever på båda ställena, men bladen täcker inte lika bra. Plantorna är liksom lite klenare och täcker inte bra, så jag skulle nog välja vintergrönan - den har jag i och runt ett syrenbuskage där omkringstående björkar ser till att det är torrt. Dessutom har den fina blommor och är mycket trevlig just eftersom den är vintergrön!

Kakaduan
Mollis
Ja Vintergrönan, den är bra, funkar ju i alla lägen verkar det som....och även ormöga verkar funka, den växer och blommar i såväl söderrabatt som under tall i halvskuggigt och torrt läge här hos mig i zon 2, men den rödbladiga revsugan tycker jag är så trevlig för att det det blir så jättemycket blommor och efter blomningen så är den helt ok med sina rödaktiga blad och bleka blommor...

Mollis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon