Full version: Id-hjälp
Fjärilen
Hej!

Jag undrar vad detta kan vara? hittade en planta invid ett tågspår (växte i makadammen) som jag nu har planterat i rabatten. Bladen är alldeles sammetslena...Tacksam för hjälp!

[attachment=4316:20070618_004.jpg]
Gåsis
En digitalis kanske, en tvåårig växt som gärna frösår sig. Jättefin i rabatten och lätt att flytta på om den kommer fel.

/Åsa
Fjärilen


Digitalis (fingerborgsblomma) har jag och nu var jag tvungen att gå ut och jämföra smile.gif . Det är nog inte en sån...Bladen på den här växten är tjockare,sitter tätare och är lite ludna (trodde det var lammöra när plantan var mindre, men såg en "fullvuxen" lammöronplanta idag och den stämde inte heller överens med min planta)...Sökandet efter svar fortsätter.... g.gif
*Stintan*
Kungsljus tror jag attt det är, blir gula blommor

brukar växa där det är torrt
Eva 33c
Det kan vara något slags kungsljus, verbascum. Det finns flera varianter och en del har ludna blad.
Eftersom du hittat den ute kan du kolla på beskrivningarna här på Den virtuella floran
Fjärilen
Nån sort av kungsljus kan det faktiskt vara! Tack så mycket för hjälpen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon