Full version: Röd solhatt
Myrilla
Jag kom över två stora ex av röd solhatt. Tror jag i alla fall. Eller rättare sagt det var det jag betalade för. g.gif
Men nu är jag tveksam. Har anat några gula kronblad. Är det någon som möjligen har en bild på röd solhatt så här års? rolleyes.gif Skulle gärna vilja veta hur de ser ut innan de slår ut.

Mvh Anna
Fenja
Googla på Echinacea purpurea så ser du massor av bilder på dem!
Mvh
Fenja
skogstroll
mina ser också rätt lessna ut, hur ska de se ut så här års?
Myrilla
Jag laddar upp ett par bilder på mina hattar så kanske ni andra kan kommentera.... confused.gif

Fenja
Nu är jag inte någon annan, men jag kommenterar ändå! Dina plantor ser hur fina ut som helst! Men eftersom de vuxit sig väldigt täta så skulle jag gissa att gulnande blad beror på vätske eller kanske näringsbrist. Bilder på hur andra exemplar hittar du som sagt i massor och du bildgooglar det latinska namnet!
Mvh
Fenja
Eva 33c
Jag måste säga att dina likna inte mina (echinacea purpurea). Formen är lik, men mina är mörkare i både blad och skaft. Dessutom har mina långt kvar till blomning, hos mig är den en sensommarblommare. Något gult borde inte finnas i blomman (du skrev något om gult i kronbladen) tycker jag. Echinacea purpurea hette tidigar Rudbeckia purpurea, och flera rudbeckior har samma form på bladen och blommar ofta i gula nyanser. Men du får väl vänta tills de blommar så får du veta vad du köpt. smile.gif
Myrilla
CITAT (Fenja @ 22-06-2007, 18:50) *
Nu är jag inte någon annan, men jag kommenterar ändå! Dina plantor ser hur fina ut som helst! Men eftersom de vuxit sig väldigt täta så skulle jag gissa att gulnande blad beror på vätske eller kanske näringsbrist. Bilder på hur andra exemplar hittar du som sagt i massor och du bildgooglar det latinska namnet!
Mvh
Fenja


Javisst är dom fina, det är bara det att jag misstänker att dom inte blir röda när dom blommar wacko.gif
Dom gula bladen jag skrev om var kronblad och inte vissnade blad. Det var därför jag skulle vilja se bilder på röd solhatt INNAN blomning. Jag undrar lite över bladform och färg....
Myrilla
CITAT (Eva 33c @ 22-06-2007, 19:07) *
Jag måste säga att dina likna inte mina (echinacea purpurea). Formen är lik, men mina är mörkare i både blad och skaft. Dessutom har mina långt kvar till blomning, hos mig är den en sensommarblommare. Något gult borde inte finnas i blomman (du skrev något om gult i kronbladen) tycker jag. Echinacea purpurea hette tidigar Rudbeckia purpurea, och flera rudbeckior har samma form på bladen och blommar ofta i gula nyanser. Men du får väl vänta tills de blommar så får du veta vad du köpt. smile.gif



g.gif Hmmm, ja, jag tycker oxå min verkar lite väl ljust grön och det gula som skymtade ger mig inte större hopp. Jag som utrotat gula blommor ur rabatten kanske har gått köpt två jätteplantor i gult då slap.gif

Lite irreterad blir jag dock på plantskolan som skyltade den med röd solhatt, jag har dessutom inte sparat kvittot....fast jag får vänta med att ta ut irretationen tills de blommat whist.gif

Mvh Anna
polecat
Jag köpte röd solhatt för några år sedan.
Första året var den röd men sedan har den blommat i en svag gulvit färg.
Jag blev lite besviken för det var rött jag ville ha i rabatten. thumbdown.gif
Myrilla
CITAT (polecat @ 24-06-2007, 20:47) *
Jag köpte röd solhatt för några år sedan.
Första året var den röd men sedan har den blommat i en svag gulvit färg.
Jag blev lite besviken för det var rött jag ville ha i rabatten. thumbdown.gif


Hur kan det bli så? Frösår den sig och blommar i annan färg? confused.gif
Eva 33c
CITAT (Myrilla @ 25-06-2007, 01:13) *
Hur kan det bli så? Frösår den sig och blommar i annan färg? confused.gif

Den röda Magnus är rätt stabil i fröförökningen, när det gäller färgen i allafall. Kanske fanns det två plantor i krukan och den ena tog över??
Mina Magnus har i allafall inte bleknat , de är starkare i färgen än vad bilden visar.
[attachment=4401:Echinace...a_Magnus.jpg]
pusillus
Hos mig i z3 kan man ännu inte se på knoppen hur de kommer att se ut ännu. Apropå något helt annat, så tycker jag det är mycket irriterande att de heter RÖD solhatt, den är ju inte det minsta röd. Detta fenomen återkommer ofta inom andra olika blombeskrivningar, te.x cerice rosa pioner som heter röd mm. mm . Jag vet att om vetenskapligt namn används så blir det mindre missförstånd men nog skulle vi väll kunna vara lite bättre på att beskriva färg på svenska i sverige? Är vi blomstertokar färgblinda eller? Hur skulle det se ut om det var lika dåliga beskrivningar i färg/tapet affären, då skulle nog folk protestera. Tänk att plantera "röd" solhatt i sin eldiga orange /röd/ gula rabatt, hemska tanke! Någon annan som tänkt på detta?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon