Full version: Kaos
kattisss
Nu är det så att jag har ett hus som jag hyr och till det en stor trädgård( 3900kv) och den är ett enda kaos, har bott här i 4 år, ingenting växte här förutom ogräs, började givetvis i helt fel ände, började införskaffa mej plantor, och allt har hamnat i en stor "hög" på gräsmattan, Jag vet inte riktigt vart jag ska börja, eller med vad, så kom jag på den geniala iden att ta hjälp från er som är på odla, här finns så mycket kunnande o intresse, så är det någon som tittar i mitt album o kommer med någon ide så är jag så tacksam
Det enda jag kan säga är att jag vill inte lägga ner för mycket pengar eftersom jag "bara" hyr, men går gärna i skog o mark o plockar åt mej naturmatrial, givetvis så kommer detta o ta tid, men huvudsaken är att jag kan börja i någon ända.
så är det någon som får ideér genom o titta "trädgårds albumet" så tala om vad ni kommer på
Vart eftersom det förändras så kommer jag att slänga in bilder i albumet
Nyttigt att veta: Bor i zon3 och brännässlor, hundkäx, vildnäva trivs utmärkt på tomten

vy från farmsidan av huset1.jpg nu syn inte staketet, men det går där nere, ,,,jämns med träden

skogstroll
nästan samma sits jag. köpte hus för ett år sen och det blir liksom ett hysteriskt handlande och planterande så man vet inte var man ska börja... potatis, vitlök och blommor blandat hur som haver... hoppas nästa år blir bättre... sweatingbullets.gif
kattisss
rolleyes.gif
de är ju just det som är problemet,, vart i herrans namn börjar man??? om man det visste,, så vore det enkelt,,tror jag rolleyes.gif
kattisss
kan inte förstå hur jag glömde det,,,men kirskålen stormrivs oxå,,den finns överallt
kerstin z5-6
Samla växterna i rabatter -vilka inte alls behöver vara rektangulära -det kan lika gärna vara öar"
Eftersom du hyr-kanske du vill ta med dej dina växer -i alla fall några om du flyttar -de flesta perenner tål flytt-vedartade som träd o buskar är knepigare
Börja nära sittplats o hus -lägg rabatterna där DU kan se dem alltså även innifrån huset
Ta ett område i taget och håll övriga nerklippta till dess du har tid med dem
Om du väljer perenner -köp flera av varje sort -annars syns de inte och det blir lätt "sillsallad "
Lycka till
K
skogstroll
sillsallad var ordet... kom på det lixom i efterhand whist.gif
kattisss
sillsallad ett helt korrekt ord för det jag har rolleyes.gif
mina " uteplatser" är jag i stort sett klar med, det jag vill ge mej på är det som är i utkant,, vill ha olika rum, men vet inte riktigt hur jag ska gå till väga, hur ska jag "dela" upp dom?? de är det som mal i huvet på mej
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon