Full version: Snabbväxande!
Malutten
Vi ska eventuellt sätta en häck ut mot vägen men behöver lite experthjälp!!

Vill ha något som växer relativt fort och det får gärna bli väääälidigt högt, någon som har ett tips eller två??

Tänkte på häggmispel, men hur mycke växer en sån per år ungefär??
Anders zon III
Poppel och salix är väldigt snabbväxande. En friväxande häck av det blir kalt nertill, men kanske lägre buskar innanför det om det finns plats?
Fru Frö
Bambu kanske....? rolleyes.gif
Cilla
Häggmispel blir inte särskilt hög, sällan över 1,5-2 meter och den är glesväxande. Fint bladverk, vita blommor och röd på hösten, finast som friväxande tycker jag, men som sagt - gles.

Vill du ha tät, hög häck:
Man kan köpa gran som har några år på nacken. Granhäckar är snabbväxande och bildar kompakt skydd. Kräver beskärning varje år för att hållas tät. Lite lägre är idegranshäcken, men lika kompakt.

Man kan köpa oxel som är 2 meter hög från början. Lättskött och tål att skäras tillbaka om man skulle skippa det ett år.

Vill du ha något mindre tät, blomrik och hög häck:
Stora syrener är inte heller så svåra att få tag i. Tar ofta några år innan de etablerats och börjar blomma. Paradisbuske blir 2,5 meter eller så och mycket tät och blomrik. Dessa behöver inte beskäras mer än att man efter 5-10 år gallrar lätt ned till marken så att det ständigt skjuter nya skott. Fläder är snabbväxande och behöver inte beskäras alls på många år, och kan sedan beskäras som syren. Hägg och gullregn skjuter också rotskott i närheten av moderplantan och är därför lättskötta. Schersmin är också lättskött. Alla dessa kan ingå i en frixäxande häck om man har lite utrymme på bredden och vill ha höjd och blom olika årstider.

Lägre och mindre bred snabbväxande häck kan man skapa med rosa rugosa, vresrosen. Finns i olika färger, dubbla och enkla och blommar länge.

Men det finns minst tusen ytterligare varianter, som passar olika beroende på var man bor, vilken jord man har, om det är torrt/fuktigt, soligt/skuggigt, vilka syften häcken ska uppfylla, om den ska klippas eller vara friväxande, om den får kosta eller ska vara superbillig...
Ewa L
CITAT (Cilla @ 02-07-2003, 00:35)
Häggmispel blir inte särskilt hög, sällan över 1,5-2 meter och den är glesväxande. Fint bladverk, vita blommor och röd på hösten, finast som friväxande tycker jag, men som sagt - gles.

Nog 17 måste den bli högre äns så??? Alla böcker etc säger 3--6 m (varierar).

I mitt hjärteprojekt från i våras — blommande buskage mot gatan — har jag Amelanchier Canadensis (Belladonna) i bakkant. Schersmin, Fortythia och Trädgårdsprakttry framför. Vore ju väldigt snöpligt om de blir högre!!! wacko.gif

Har tänkt fortsätta med ~ 1 m buskar i nästa steg (troligtvis nästa vår).

Iofs blir nog alla buskar högre hos mig. Vitbrokig kornell ex.vis ~4 m! Fagertry likaså.
Eva Swahn
Malutten som vill ha en hög, snabb, tät häck verkar vilja ha den som skydd av något slag. De växter som Cilla nämner är ljuvliga på alla sätt, men deras förmåga till skydd avtar efter lövfällningen.

Jag undrar varför man aldrig nämner rynkolvon, den är ju både städsegrön och hög. Är det för den är ful? Tråkig? Hopplös på något sätt? Varken i detta nya eller i det gamla forumet får man någon träff om man söker på rynkolvon.

Skulle vara intressant och veta vad det är för fel på just denna växt.
Malutten
Va kul att man får så många svar, fast det blir lite svårt att välja bara...

Syftet med häcken:

Vi bor vid en trafikerad väg som vägverket (dessutom) har höjt en meter. Så för ljudet och insynen var tanken med en eventuell häck, fast vi förstår att det blir nog svårt att uppnå.
Vår granne har en liten skogsdungen men han tycker inte att det hjälper. Vi har också funderat på bullerplank.

Förnärvarande står det 4 stora björkar där vi tänkt en eventuell häck men tyvärr så ger de inte det vi är ute efter.

På vår framsida, ca 2 m från huset, så har vi en rejäl granhäck och den skulle vi väldigt gärna ha på baksidan - men hur lätt är det att flytta en sån??? Fast nu har vi börjat kapa ner den för vi vill att man ska se vårt nymålade fina hus i stället.

Som ni förstår så vill jag ha lite alternativ att välja på, så det är bra jag får tips.. rolleyes.gif

Helst skulle jag vilja ha häggmispel men jag vet inte hur lång tid det tar för en sån att bli stor, någon som vet hur mycket den växer på en säsong??

Vet inte var Cilla har läst att den endast blir 1,5 - 2 m, där jag har läst så blir den mellan 3-6 m. Dessutom så vet jag en i området som har en sån häck och den är stoooor.
Anders zon III
Handlar det om buller förslår inte en häck ens om den är städsegrön... Lider ni av oljudet så finns det ju beprövade planklösningar, hör med Vägverket!
Sedan kan ni ju ha buskar mot planket...
Häggmispel är väl för övrigt inte känd för att växa extremt snabbt även om det är en tålig buske. De första etableringsåren kanske den växer 30 cm per år maximal...(En gissning bara).
Cilla
Jag är nog lite mindre optimistisk om häggmispelns höjd efter att ha sett den i trädgårdar i mina trakter, men när jag nu tänker efter har jag nog sett en och annan som blivit högre än 2 meter också.

Som bullerskydd är den inget vidare med sitt glesa bladverk. Så synd för er att granhäcken står på fel sida! Den är den mest bullerskyddande häcken jag känner till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon