Full version: Påskliljor
Loppan
Hej!
Vi planterade en hel hög med påskliljor i höstas, har hört att det är det ända man kan ha när man har rådjur springande i träsgården. Nu håller jag på och skall fylla på jord i rabatten och undrar om jag skall plocka upp lökarna och lägga dem i källaren till i höst. Ja kommer att fylla på ca 20 cm med jord.
Loppan
Malvia

Jag har aldrig gjort det, bara onödigt jobb tycker jag om man trivs med stället där dom står.

Åsa, mälardalen zon 2
Nej påskliljelökar tycker inte alls om att torkas under sommaren som många tulpaner gillar så låt dem stå kvar de brukar klara markhöjning.

Och det finns väl mera i lökväg du kan ha ex. scilla, porslinshyacint, chinodoxa, snödroppar, kungsängslilja etc. + du kan ju testa Tulipa tarda ofta får den vara kvar trots att det är en tulpan, den är ju så liten och ser inte ut som en traditionell tulpan.

+Pinka revir i trädgården, fast det funkar bara om du är köttätare, rådjur går helst inte på marker där köttätare urinerat. (guldvatten = urin + vatten är ju utmärkt gödning så växterna mår bra av det)
Loppan
Hej igen och tack för svaren. Jag skall försöka flytta upp dom när jag skall fylla på med jord det blir en del för vi har höjt kanten med 20 cm för att det skall bli lite lättare att odla något i rabatten.
/ Loppan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon