catlady
Jag har en rätt så djup rabatt med 6 meter lång kant, och funderar på att sätta stäppsalvia som kantväxt. Den mörklila är så vacker, men jag tänkte kanske att man kunde variera lite med några vita också. Jag har några frågor angående stäppsalvia:
Hur hög och bred blir den? Sprider den sig lätt? Hur många ska man räkna till en 6 meter lång kant? Kan man köpa dem överallt? Är de dyra?
Tack för svar!
Ophelia
Stäppsalvia är ett samlingsnamn för ett otal olika sorter med varierande höjd och färg (kring det blåa, rosa, blålila, rosalila och vitt). Vissa går bra att föröka med frö, andra inte och då får man dela eller ta sticklingar. Vissa blir inte mer än 15 cm, andra upp till 60 cm. Vissa buskar ut sig mer än andra. Det är ingen ogräsartad spridare men buskar ut sig sakta men säkert.

De varierar i pris och givetvis är det väl billigare om man kan dra upp dem från frö, dela eller sticklingsföröka än att köpa plantor.

I Enköping har de planterat en stäppsalviaflod. De har tagit olika blåa nyanser och planterat som ett vattendrag, mycket vackert då den skimrar i olika blåa/blåvioletta nyanser.
catlady
Tack för svar! Det låter som en fantastisk syn den där stäppsalvia-floden! Jag får helt enkelt fråga runt efter de som är mörkast och inte är allra högst.
kerstin z5-6
De är lätta att så själv smile.gif också .. om du behöver fylla på nästa vår
estet
Utmärkt kantväxt säger jag!

[attachment=4561:rabatten_12_jul.jpg]
*Humlan*
Jag använder stäppsalvia som kantväxt i min ena rabatt, har både lila och rosa varianter, skulle tro att dom är en 30 cm höga. Pryder verkligen sin plats framför pioner och rosor, lockar dessutom till sig fjärilar och humlor till min rabatt. Jag köpte en salvia i början av juni på en plantskola här i närheten (Mellanmossens perenner), gav runt 30 kronor för en fin medelstor planta.
Men jag behöver fler så jag tänkte så själv nästa vårvinter! Det ska väl inte vara så svårt, har jag fåttt för mig i alla fall....
catlady
Tjusigt estet!
Såg att de hade ett erbjudande just nu härinne på odla, 3 små stäppsalviaplantor för 39 kr. Kanske ska jag passa på?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon